همراهان همیشگی امام زمان(عج)

همراهان همیشگی امام زمان(عج)

 



 چنان که می‌دانیم خداوند متعال، فیّاض علی الإطلاق است، اگر مقتضی افاضه، موجود باشد، او در عطا و فیض بخشیدن بخل روا نمی‌دارد.

حضرت ولیّ‌عصر(عج) نیز مظهر صفات علیای خداوند هستند، بنابراین خداوند فیّاض بالذّات است و ایشان فیّاض بالعرض. از این رو، اگر کسی مقدّمات تشرّف را به گونة صحیح فراهم سازد، آن حضرت افاضه می‌کنند و او را به این مرتبه نایل می‌سازند؛ چه منع فیض از کسی که لایق آن است، قبیح است و قبیح بر خداوند متعال و خلیفة او روا نیست.

ازین روست که بزرگان بر این مطلب اتّفاق دارند که اگر شرایط تشرّف حاصل شود، خود حضرت عنایت می‌کنند و فرد لایق را به محضر خود می‌پذیرند.

مفاد آنچه گذشت گویا بر زبان خود آن حضرت نیز جاری شده است. به این حکایت توجّه فرمایید:



به ادامه مطلب بروید....

ادامه مطلب ...

تشرف شیخ علی حلاوی

تشرف شیخ علی حلاوی


 

خطیب دانشمند وعالم پرهیزکار، مرحوم شیخ علی اکبر نهاوندی، اعلی الله مقامه، در جلد دوم کتاب (عبقری الحسان) از عالم ربانی، مرحوم حجة الاسلام آقای سید علی اکبر موسوی خوئی رضوان الله تعالى علیه، والد معظم مرجع عالیقدر شیعه زعیم حوزه ى علمیه، آیة الله العظمی آقای حاج سید ابوالقاسم خوئی، مدظله العالی، نقل کرده که فرمودند: (زمانی از نجف اشرف، برای انجام کاری به حله ى سیفیه رفتم، هنگام عبور از میان بازار آن شهر، چشمم به قبه ى مسجد مانندی افتاد که بر سر درب آن زیارت کوتاهی از حضرت صاحب الزمان وخلیفة الرحمان علیه السلام بود وبالای درب آن نوشته شده بود: (هذا مقام صاحب الزمان).

مردم آن سامان از دور ونزدیک، به این مکان جنت نشان به زیارت می آمدند و دعا وتضرع وزاری کرده، توسل به ساحت قدس باری می جستند، من از اهالی حله، علت نامگذاری آن مکان را به (مقام صاحب الزمان) جویا شدم، همگی به اتفاق آراء گفتند: این مکان، خانه ى یکی از اهل علم اینجا به نام شیخ علی بوده که مردی بسیار زاهد و عابد و با تقوی بوده وهمیشه در انتظار ظهور حضرت مهدی علیه السلام به سر می برده است.



ادامه مطلب ...

نشان مهدی(عج) از زبان محمّد(ص)

نشان مهدی(عج) از زبان محمّد(ص)

- شخصی به نام علیّ بن هلال از پدر خود نقل کرده که گفته است: من نزد رسول خدا(ص) رسیدم. ایشان به فاطمه(سلام الله علیها) فرمودند:

«دو سبط امّت از ما هستند و آن دو حسن و حسینند و آن دو آقای جوانان اهل بهشت هستند و سوگند به آن کسی که مرا به حق مبعوث داشته، پدر آن دو از آنها بهتر است.»

سپس فرمودند: «ای فاطمه! سوگند به آنکه مرا به حق مبعوث داشته که مهدی این امّت از نسل آن دو (حسن و حسین(علیهما السلام)) است، زمانی که دنیا دچار هرج و مرج گردد و نظم و نَسَق خود را از دست بدهد و فتنه‌ها و آشوب‌ها پدیدار گردند و پشت به پشت هم بیایند و راه‌ها منقطع و بسته شود و بعضی بر بعضی دیگر شبیخون زنند و مال و ثروت گروهی از آنها را غارت کنند، پس نه بزرگی به تازه سالی رحم کند و نه صغیر و خردسالی بزرگی را احترام کند. در این هنگام، خداوند کسی را از نسل آن دو بفرستد که دژهای گمراهی را فتح کند و قلب‌هایی را که در زیر حجاب و پوشش غفلت قرار گرفته و چیزی را فهم نمی‌کند، زنده بسازد. او دین را در آخرالزّمان به پا دارد، همان گونه که من در آغاز زمان برپا داشتم و زمین را پر از عدل و قسط سازد، همان گونه که پر از جور و تعدّی شده باشد.» (1)

 

در این حدیث چند نکته از صفات و سیرة مهدی موعود(عج) را می‌خوانیم:







برچسبها:

مهدویت ، امام مهدی حضرت مهدی امام عصر (عج) در روایات حدیثی از پیامبر در مورد ظهور و فرج مهدی (عج) ظهور امام مهدی ولی عصر یابن الحسن  انتظار مهدی شناسی آخر الزمان نشانه های ظهور حضرت مهدی اشعار مهدوی جمکران  نشانه های ظهور نشان مهدی درباره حضرت مهدی حدیث رحمت امام زمان منتظر واقعی حضرت بقیّـة الله(عج) تاریخ مهدویت مدعیان مهدویت فرهنگ انتظار فرهنگ مهدویت انتظار در مکتب اهل البیت (ع)  موعود شناسی مهدی شناسی مدعیان دروغین انتظار مهدویت و شبهات



ادامه مطلب ...

دعایی برای رهایی از دشواری‌ها و گرفتنِ حاجت


دعایی برای رهایی از دشواری‌ها و گرفتنِ حاجت

از حضرت صاحب الزّمان(عج) برای مال باخته‌ای که مالی را از دست داده است و یا حاجتمندی که در طلب حاجت خویش است و کسی که گرفتاری و سختی او را احاطه کرده است، دعایی رسیده است که بر تکرار در قرائت آن دعا تأکید بسیار شده است. و آن دعای کوتاهی است که در ذیل می‌آید:

 



ادامه مطلب ...

موانع دیدار امام زمان علیه السلام

موانع دیدار امام زمان علیه السلام

در این قسمت با توجه به سخنان ارزشمد امام عصر (علیه السلام) در توقیعات و تشرفات و همچنین حکایات نقل شده به بررسی موانع دیدار با حضرت می‌پردازیم به این امید که با برطرف کردن این موانع در زمره‌ی دیدار کنندگان ایشان قرار بگیریم.

شکی نیست که آسیب‌ها و موانع شناختی، هم‌چون عدم فهم دقیق از دین و جهالت، افراط و بی‌ثباتی در آن، اصلی‌ترین موانع در راه خدمت خالصانه و ملاقات عارفانه‌ی حضرت ولی عصر (علیه السلام) می‌باشد.


 

ادامه مطلب ...

چهل حدیث زیبا و کوتاه از امام زمان (عج)

امام مهدی (عج)


۱- قال الإمام المهدی، صاحب العصر و الزّمان (علیه السلام و عجّل الله تعالى فرجه الشّریف) :

الَّذى یَجِبُ عَلَیْکُمْ وَ لَکُمْ أنْ تَقُولُوا: إنّا قُدْوَهٌ وَ أئِمَّهٌ وَ خُلَفاءُ اللهِ فى أرْضِهِ، وَ اُمَناؤُهُ عَلى خَلْقِهِ، وَ حُجَجُهُ فى بِلادِهِ، نَعْرِفُ الْحَلالَ وَ الْحَرامَ، وَ نَعْرِفُ تَأْویلَ الْکِتابِ وَ فَصْلَ الْخِطابِ.([۱])

امام زمان (عجّل الله تعالى فرجه الشّریف) فرمود: بر شما واجب است و به سود شما خواهد بود که معتقد باشید بر این که ما اهل بیت رسالت، محور و اساس امور، پیشوایان هدایت و خلیفه خداوند متعال در زمین هستیم.

همچنین ما امین خداوند بر بندگانش و حجّت او در جامعه مى باشیم، حلال و حرام را مى شناسیم، تأویل و تفسیر آیات قرآن را عارف و آشنا هستیم.



ادامه مطلب ...

آیا کنیه (اباصالح) دلالت بر ازدواج امام زمان دارد؟

آیا کنیه(“اباصالح”) دلالت بر ازدواج حضرت دارد؟ 

پاسخ:

برخى ممکن است براى اثبات ازدواج و اولاددار بودن حضرت مهدى علیه السلام به کنیه اباصالح استدلال کنند یعنى پدر صالح ، که این دلالت بر وجود فرزندى به نام صالح براى حضرت دارد.

پاسخ :

اولا : ممکن است که تکنّى حضرت به این کنیه به جهت آن باشد که امام زمان علیه السلام پدر و مجرى اصلاح جامعه است ، او تنها کسى است که به اذن و اراده الهى جامعه بشرى را در سطح کره زمین اصلاح خواهد کرد. همان گونه که در روایتى پیامبر صلى الله علیه و آله درباره خود على بن ابى طالب علیه السلام فرمود: من و على دو پدر این امتیم .

ثانیا : کلمه(اب)در لغت عرب تنها به معناى پدر نیست بلکه به معناى صاحب نیز آمده است . (اباصالح) یعنى کسى که صلحایى در اختیار دارد.

ثالثا : ممکن است که این کنیه از آیه و لقد کتبنا فى الزبور من بعد الذکر ان الارض یرثها عبادى الصالحون(۱) گرفته شده باشد.

پی نوشت:
۱- سوره انبیاء ، آیه ۱۰۵.
منبع : موعود شناسی و پاسخ به شبهات، علی اصغر رضوانی، انتشارات مسجد مقدس جمکران

 

اللهم عجل لولیک الفرج

ویژگی یاران امام زمان (ع) در قرآن

در مقوله معارف دینی دو رویکرد وجود دارد:

رویکرد نهادین (ظاهری):

عده کثیری به دلیل بی رنج و زحمت بودن آن این رویکرد را انتخاب کرده اند(فاسقین و منافقین جزءاین گروه اند).

رویکرد یقین، اخلاص و شهادت:

به دلیل اینکه انسان باید همه دارایی خود را دراین راه بگذارد این عده بسیار اندک اند.(یاران امام زمان جزءاین گروه اند) چرا با وجود تعداد زیادی منتظر ظهور، حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قیام نمیکند؟ زیرا آن تعدادی که به رویکرد اول توجه دارند غالب اند.در قرآن ۳۳۰ بار کلمه قل آمده است که همه حاکی از هشدارهای تکان دهنده است.

یکی از این هشدارها آیه ۱۰۰ سوره مائده است (بگو پلید و پاکیزه یکسان نیست هرچند کثرت پلید تو را به شگفت آورد). یعنی گاه کثرت افرادی که در مسیری، اخلاص ندارد خیلی زیاد است ولی با این کثرت نمی شود دین را حاکم کرد. این یک حقیقت است. باید شناخت که آیا ما جزء این دسته هستیم یا نه؟در تفسیر آیات سوره آل عمران علامه طباطبایی حکایتی را ذکر می کند:« زمانی که یهودیان در اورشلیم به ضعف و متلاشی شدن دچار شدند به کتاب شان تورات پرداختند.

بقیه در ادامه مطلب...

ادامه مطلب ...

فایده امام غائب

 

آخرین ذخیره الهی (عج)


اگر ما بخواهیم افسانه سازی کنیم و یک موجود غیبی هزار ساله را امام زمان بدانیم راهی مخالف بـا عـقل و وحی هر دو پیموده ایم زیرا وحی می گوید : اثر امام هدایت و راهنمائی اوست پس اگر امـام خـود نـاپـدید شد و کتاب و اثری از او نماند تا مشکلات روز را جواب گوید چنین امامی امام قرآن نیست یعنی آن امام نیست که قرآن او را وصف نموده و پیروان قرآن باید وجود او را بپذیرند .

اگـر گفته شود قرآن در کجا اثر امام را هدایت مردم دانسته ؟

گویم : در سوره شریفه انبیاء آنجا کـه درباره پیشوایان خدایی می فرماید :

(و جعلناهم ائمه یهدون بامرنا) آنها را امامان قرار دادیم که بامر ما هدایت می کردند  و آنچه قرآن می گوید تنها مربوط بگذشته نیست بلکه برای اهل قرآن مـسـلمانان نیز هست چرا که مردم گذشته گذشتند و اگر مطالب قرآن اختصاص به آنها داشت برای این امت بازگو کردن آن مطالب چه سود داشت؟



ادامه مطلب ...

چرا نمیشه محبوب ترین خلقت رو ببینم؟

ازت سوال می کنم: چرا نمیشه محبوب ترین خلقت رو ببینم؟ … تو می دونی اما به روم نمیاری …

من دوباره می پرسم … تو از «العجل العجل یا حسین» گفتن های اهل کوفه میگی و از عاشورا …

من نمی فهمم ازت صدباره می پرسم … باز غرورم رو نمی شکنی به جاش امتحانم می کنی …

من امتحانت رو رد می شم اما باز نمی فهمم باز سوال می کنم وباز … و باز … و … محکم تر از همیشه سوال می کنم …. سخت تر از همیشه امتحانم می کنی …

من زمین می خورم این بار می فهمم … تو با مهربونی بلندم میکنی …

من ازت خجالت می کشم: یا رب ظلمت نفسیتو اشکامو پاک می کنی …

دیگه اون سوال رو نمی پرسم دیگه می دونم ، حالا فقط می پرسم چقدر طول می کشه اونقدر چشمام لایق بشه که محبوب ترین خلقت رو ببینم ؟

تو می گی از همین حالا شروع کن …

حالا من یه منتظرم برای اون لحظه … و می دونم تو از من منتظرتری …. تو که همیشه از من به من مهربانتری … پس دستم رو بگیر.

 به امیدلایق شدن دلهایمان
 التماس دعای فرج
 به امید ظهور

 بر منتظر همیشه حاضرصلوات

زمانی که مادیات فضای زندگی را آلوده می سازد …

زمانی که مادیات فضای زندگی را آلوده می سازد …

دوستان نظر شما چیه ؟!

به نظر شما تا چه حدی از این جملات به خود شما بر می گردد که از آن غافل بودید یا بودیم ؟!

کاش اینطور نشده باشیم !


ما امروزه خانه های بزرگتر اما خانواده های کوچکتر داریم؛ راحتی بیشتر اما زمان کمتر ، مدارک تحصیلی بالاتر اما درک عمومی پایین تر ؛ آگاهی بیشتر اما قدرت تشخیص کمتر !؟

متخصصان بیشتر اما مشکلات نیز بیشتر؛ داروهای بیشتر اما سلامتی کمتر !؟

بدون ملاحظه ایام را می گذرانیم، خیلی کم می خندیم، خیلی تند رانندگی می کنیم، خیلی زود عصبانی می شویم، تا دیروقت بیدار می مانیم، خیلی خسته از خواب برمی خیزیم، خیلی کم مطالعه می کنیم، اغلب اوقات تلویزیون نگاه می کنیم و خیلی بندرت دعا می کنیم


بقیه در ادامه مطلب....

ادامه مطلب ...

جلسه اخلاق آیت الله ناصری

جلسه اخلاق آیت الله ناصری

ما همیشه و آن به‌­ آن مشمول عنایات حضرت هستیم،‌ همه عالم وجود نه فقط ما. این نعمت­هایی که خدا برای عامه مخلوقاتش ارزانی داشته، ‌به احترام و عنایات امام زمان­(علیه السلام) است. به دعا، ‌لطف و وجود امام زمان(علیه السلام) است؛ چون امام زمان(علیه السلام) روح عالم وجود است. لذا می فرمایند : لولا الحجةُ لَساخَتِ الأرضُ.


نعمت­های حضرت لا تُعَدُ و لا تُحْصی است (إن تَعُدوا نعمَتَ اللهِ لا تُحْصوها ... )1


کسی قدرت شمارش نعمت­های الهی را ندارد.
بقیه در ادامه مطلب....

ادامه مطلب ...

نقل قول عجیب آیت الله ناصری از آیت الله بهجت (ره)در مورد نزدیکی

نقل قول عجیب آیت الله ناصری از آیت الله بهجت (ره)در مورد نزدیکی فرج
 شاید دوستان این فایل را شنیده باشند ولی اون کسانی که نشنیدند حتما دانلود کنند
 التماس دعا.
***اللهم عجل لولیک الفرج***


 

دانلود فایل



برچسبها:
امام زمان،ظهور امام زمان، سخنان آیت الله ناصری در مورد امام زمان، امام مهدی ،نزدیکی فرج امام زمان فایل سخنان آیت الله ناصری در مورد نزدیکی فرج،آیت الله بهجت(ره)،

در محضر سخنان نورانی امام جواد علیه السلام

در محضر سخنان نورانی امام جواد علیه السلام



1- الْمُؤ مِنُ یَحْتاجُ إ لى ثَلاثِ خِصالٍ: تَوْفیقٍ مِنَ اللّهِ عَزَّ وَ جَلَّ، وَ واعِظٍ مِنْ نَفْسِهِ، وَقَبُولٍ مِمَّنْ یَنْصَحُهُ.

فرمود: مؤمن در هر حال نیازمند به سه خصلت است : توفیق از طرف خداوند متعال، واعظى از درون خود، قبول و پذیرش نصیحت کسى که او را نصیحت نماید.
 

 2- قالَ علیه السلام : مُلاقاةُ الاْ خوانِ نَشْرَةٌ، وَ تَلْقیحٌ لِلْعَقْلِ وَ إ نْ کانَ نَزْرا قَلیلا.

فرمود: ملاقات و دیدار با دوستان و برادران - خوب - ، موجب صفاى دل و نورانیّت آن مى گردد و سبب شکوفائى عقل و درایت خواهد گشت ، گرچه در مدّت زمانى کوتاه انجام پذیرد.

 

3- قالَ علیه السلام : إ یّاکَ وَ مُص احَبَةُالشَّریرِ، فَإ نَّهُ کَالسَّیْفِ الْمَسْلُولِ، یَحْسُنُ مَنْظَرُهُ وَ یَقْبَحُ اءثَرُهُ.

فرمود: مواظب باش از مصاحبت و دوستى با افراد شرور، چون که او همانند شمشیرى زهرآلود، برّاق است که ظاهرش زیبا و اثراتش زشت و خطرناک خواهد بود.

بقیه در ادامه مطلب....

ادامه مطلب ...

علاج ما ، اصلاح نفس است.

علاج ما ، اصلاح نفس است.


بیانات حضرت آیت الله بهجت(ره):


بسم الله الرحمن الرحیم
چه باید بکنیم در ابتلائات داخلیه و خارجیه؟ چه باید بکنیم؟ چه کار کردیم که به این چیزها مبتلا می شویم؟ فکر این را باید بکنیم، آخر ما چکار کردیم که بی سرپرست ماندیم؟
اشکال در این است که خودمان را اصلاح نمی کنیم و نکردیم و نخواهیم کرد، حاضر نیستم خودمان را اصلاح کنیم. اگر ما خودمان را اصلاح می کردیم، به این بلاها مبتلا نمی شدیم.
حضرت نبی اکرم (ص) فرمود:
« ألا اخبرکم بدائکم و دوائکم، داؤکم الذنوب ودواؤکم الاستغفار »
ما می خواهیم هر چه دلمان می خواهد بکنیم، اما دیگران حق ندارند، به ما اسائه ای بکنند؛ ما خودمان، به نزدیکانمان، دوستانمان، هر چه بکنیم، بکنیم، اما دیگران، دشمنان، حق ندارند به ما اسائه ای بکنند.
آخر ما اگر خودمان را درست بکنیم، خدا کافی است، خدا هادی است. ما خودمان را نمی خواهیم درست بکنیم، اما از کسی هم نمی خواهیم آزار ببینیم. آنهایی که طبعشان آزار است، کار خودشان را می کنند، مگر اینکه یک کافی و یک حافظ جلوگیری بکند.



برچسبها:

نفس ،مهار نفس، علاج نفس، بیانات آیت الله بهجت، سخنان آیت الله بهجت، خودسازی، آیت الله بهجت


ادامه مطلب ...

مقام و منزلت اهل بیت(ع)

مقام و منزلت اهل بیت(ع)


بیانات حضرت آیت الله بهجت(ره) در رابطه با مداحی 


از عزیزان مداح و ذاکر تقاضا میشود این مطالب را بخوانند و عمل کنند

ان شا الله ...


 

مقام و منزلت اهل بیت(ع)

مقام و منزلت اهل بیت(ع) ارزش مداحی و دوستی آن بزرگواران

بسم الله الرحمن الرحیم

آقایان مداح و ذاکر اهل بیت علیهم السلام که مبتلا هستند به این شغل و این کار، مشغول باشند به مداحی اهل بیت علیهم السلام، به ذکر فضائل آنها و مطاعن اعداء اهل بیت علیهم السلام و مصائبی که بر ایشان وارد شده است.
همه اینها [مداحان] باید بدانند در چه موقفی هستند؟ چه کاری را دارند انجام می دهند؟ برای چه این کارها را می کنند؟


برچسبها:

آموزش مداحی،آنچه یک مداح و ذاکر باید بداند، اصول مداحی، مداحی اهل البیت ، مدح خوانی، ذاکر اهل البیت محمد رضا پروانیان ذاکر، فرمایشات آیت الله بهجت(ره)، قواعد مداحی،

ادامه مطلب ...

عاشقان عیدتان مبارک....

  میلاد نبی مکرم اسلام (ص) و فرزند بزرگوارش امام جعفر صادق(ع) بر همه شیعیان ،محبین و دوستاران مبارک و تهنیت باد
 
با نام نبی بکن مزین سخنت
تا خاق تو بیمه کند جان و تنت
ای آنکه ز عاشقان قرآن هستی
خوشبوی کن از نام محمد دهنت
***********************
یا رب بحق ناد علیا سینجلی
یا رب بحق شاه نجف مرتضی علی
افتادگان وادی غم  را بگیر دست
یا مصطفی محمد و یا والی الولی
****

 
التماس دعای خیر داریم ان شالله شاهد شکوه روز افزون عزاداریها و مجالس انس با اهل البیت در این مملکت علوی باشیم @ یا حق

رفت به درک دشمن دین خدا...

رفت به درک دشمن دین خدا
کرد مداوم دلم لعن عدوی خدا

 
این شعر را فی البداهه گفتم ان شا الله ارباب قبول فرمایند

به درک رفتن یزید بن معاویه ملعون 64 ق بر همه حسینی ها مبارک.

نماز، ملاک قبولى و متبوع تمام اعمال

فرمایشات آیت الله بهجت«قدّس سرّه»



نماز، ملاک قبولى و متبوع تمام اعمال

سؤال:

معناى این روایت که مى ‏فرماید: «إِنَّ کُلَّ شَىْ‏ءٍ مِنْ عَمَلِکَ تَبَعٌ لِصَلاتِکَ.» ( 1 ) به راستى که تمام اعمالت تابع نمازت مى ‏باشد چیست؟
جواب:

شاید مقصود این باشد که در روایت دیگر مى ‏فرماید: «إِنْ قُبِلَتْ قُبِلَ ما سِواها، وَ إِنْ رُدَّتْ رُدَّ ما سِواها.» ( 2) اگر نماز پذیرفته شود، سایر اعمال نیز مورد پذیرش قرار مى ‏گیرد؛ و اگر پذیرفته نشود، سایر اعمال نیز مورد قبول قرار نمى‏ گیرد.

 

1. نهج البلاغه، ص 383، وسائل الشیعة، ج 4، ص 161؛ بحارالانوار، ج 33، ص 581؛ ج 74، ص 392؛ ج 80، ص 14.
2. ر.ک: فلاح السائل، ص 127؛ امالى صدوق، ص 641، بحارالانوار، ج 10، ص 393.

راه تحصیل حضورقلب درنماز

فرمایشات آیت الله بهجت«قدّس سرّه»


فرمودند:

اگر کسی بخواهد حضور قلب تحصیل کند، لحظه ای که درنماز، توجه پیدا می کند، اختیارا قلب خود را منصرف {به غیر} نکند.

    همین اقدام، سبب دوام حضور می شود.{ تا }عمل نکند، نمی فهمد.

( یعنی نمی تواند آثار و برکات این دستورالعمل را بفهمد .)

مراتب تقوا...

فرمایشات آیت الله بهجت«قدّس سرّه»


سؤال: لطفا این عبارت را که در تعریف تقوا گفته  اند، بیان کنید: « تَقْوى بِاللّه ، وَ هُوَ تَرْکُ الْحَلالِ فَضْلاً عَنِ الشُّبْهَةِ؛ وَ تَقْوى مِنَ اللّه ، وَ هُوَ تَرْکُ الشُّبَهاتِ فَضْلاً مِنَ الْحَرامِ. »
جواب: تعریف اول اخصّ مراتب تقوا است که انسان حتى حلال را مرتکب نشود تا چه رسد به شبهه، و به ضروریات اکتفا نموده و از مباحات هم کناره  گیرى کند چه رسد به شبهات و محرّمات، و این که اسمش را « تقواى باللّه   » گذاشته  اند گویا ترسى در کار نیست، باید خود خدا بدهد و مؤیدش خدا است و بنده « بِاللّه یَفْعَلُ »؛ (به خدا انجام مى دهد) و فعل عبد نیست و خدا همه کاره و فاعل است؛

به خلاف تعریف دوم که « تَقْوى مِنَ اللّه » است که ترس و پرهیز از خود خداست. ما اگر همان مرتبه  ى آخر تقوا را رعایت کنیم و از حرام یقینى اجتناب کنیم، خیلى خوب است البته در مواردى که مصلحت باشد! و گرنه، « بهار توبه شکن مى  رسد، چه چاره کنم؟! » مگر آنها که کار حرام به جا مى  آورند، بى عقل هستند؟!

چه کنیم که معصیت نکنیم؟

فرمایشات آیت الله بهجت«قدّس سرّه»


انجام طاعت و ترک معصیت به حسب ظاهر مشکل است، و سلمان شدن مشکل، بلکه کالمحال است، و لذا غیر از معصومین ـ علیهم‏السّلام ـ همه به ترک طاعت و فعل معصیت مبتلا هستیم و معصوم بودن مثل این که نشدنى است، ولى در افراد بشر، شمر هم بسیار است؛ اما آیا چیزى هست که مطلب(1) را آسان کند؟ 

از امورى که خیلى سَهْلُ المَؤوُنة و آسان است ـ ولو عمل بر خلاف قول باشد ـ این است که انسان ملاحظه کند و ببیند اگر ملتزم به طاعت و تارک معصیت باشد، آیا حال او مثل صورتى است که ترک طاعت و فعل معصیت مى‏کند و آیا این حال مثل حالت اول است، یا خیر؟  فرض کنید اگر انسان نزد رییس جمهور یا هر رییس مطلق، مقرّب باشد، این براى او بهتر است و یا این که نزد یک فقیر تهى دست و محروم؟! آیا خوب است به ذاتى که موت و حیات و مرض و صحّت و غنا و فقر به دست او است مراجعه کنیم و رابطه‏ى دوستى داشته باشیم، یا با کسى که خود محتاج و ناتوان و بیچاره است؟!


به ادامه مطلب بروید...


ادامه مطلب ...

بلاها در اثر اعمال خود ماست!

فرمایشات آیت الله بهجت«قدّس سرّه»


وقتى بلایى ـ مانند وبا ـ در نجف پیدا مى‏شد، حتّى در بازارها هم گاهى مجالس روضه ‏خوانى و توسل برقرار مى شد، ولى ما مثل آدم‏هاى مأیوس و ناامید، گویا نمى‏ خواهیم از این درِ رحمت داخل شویم و براى رفع بلا و گرفتارى‏ها به حضرات معصومین ـ علیهم‏ السّلام ـ متوسّل شویم!
 آیا امروز براى رفع بلاها غیر از تضرّعات و دعاى صادق همراه با توبه و توسل، راه دیگرى داریم؟! مسلمان‏ها و برادران و خواهران ما در زیر آتش دشمن در چه حالى هستند، و ما در چه حال؟! آیا روا است که چنین بى‏ تفاوت و غیر مضطرب باشیم؟! عربى از اهل آبادان وقتى بلایا و تعدیات ناموسى و بمباران و... را نقل مى‏ کرد بى ‏اختیار به گریه در آمد!

 

 

آیا فرد مسلمان مى‏ تواند ابتلائات ناموسى را متحمّل شود؟! قتل و کشته شدن از این گونه بلایا اَهْوَن(1) است، لذا بعضى وقتى خواهر یا دختر یا زن‏شان در معرض هتک حرمت قرار مى‏گیرد، حالشان چنان دگرگون مى‏شود تا جایى که آن خواهر یا دختر یا زن خود را همراه با جانى مى ‏کشند و به قتل مى‏ رسانند! مادرى مى ‏گفت: شوهرم و برادرم را گرفتند و بردند، صبر کردم؛ ولى وقتى دخترم را بردند، صبر و قرار ندارم. خدا مى‏داند وقتى دختر انسان را مثل اسیر و کنیز ببرند، حال او چگونه مى‏ شود!
این بلاها در اثر اعمال خود ما است. مگر مثل این جریانات در مجلس یزید اتّفاق نیفتاد که گفت: «هَبْ لِى هذِهِ الْجارِیَة!»  این کنیز را به من ببخش!
و حضرت زینب ـ علیهاالسّلام ـ فرمود:
«ما جَعَلَ اللّه‏ُ لَکَ ذلِکَ، إِلاّ أَنْ تَخْرُجَ مِنْ مِلَّتِنا وَ تَدِینَ بِغَیْرِها.»
خداوند این را بر تو حلال نکرده است، مگر این که از دین ما خارج شوى و دین دیگرى را انتخاب کنى.
و یزید پاسخ داد:
«إِنَّما خَرَجَ مِنَ الدِّینِ أَبُوکِ وَ أَخُوکِ.»(2)
این پدر و برادر تو است که از دین خارج شدند.
یعنى هر کس با ما مخالفت کند، از دین خارج است.
با این حال، متنبه نمى‏ شویم که ما در اثر اعمال خود به این بلاها و گرفتارى‏ها مبتلا شده ‏ایم و کار همیشگى ما همین است، تا توانستیم هر چه خواستیم انجام دادیم، و اگر نکردیم، نتوانستیم. امیرالمؤمنینِ حقیقى و الهى را کنار گذاشتیم و نااهلان را بر خود امیر قرار دادیم. در روایتى خیلى عجیب که راوى آن هم ابوبکر است آمده است که رسول اکرم ـ صلّى‏ اللّه ‏علیه‏ وآله‏ وسلّم ـ درباره‏ ى على ـ علیه ‏السّلام ـ فرمود: «مَنْزَلَةِ عَلِىٍّ مِنِّى مَنْزِلَتِى مِنْ رَبِّى.»(1)  مقام و منزلت على ـ علیه‏السّلام ـ نسبت به من، مانند مقام و منزلت من نسبت به پروردگار است.

 

1. آسان‏تر.
2. بحارالانوار، ج 45، ص 136 و 156؛ احتجاج، ج 2، ص 310؛ الارشاد، ج 2، ص 120 و...
1. ر.ک: المسترشد، ص 293؛ مناقب آل ابى طالب، ج 2، ص 60؛ بحارالانوار، ج 38، ص 298؛ میزان الاعتدال ذهبى، ج 3، ص 540؛ الکشف الحثیث، ص 229؛ لسان المیزان ابن حجر، ج 5، ص 161.

وفات حضرت عبدالمطلب(ع)

10 ربیع الاول سالروز وفات حضرت عبد المطلب (ع) در هشتمین سال ولادت پیامبر اکرم (ص) بر همه شیعیان و محبین تسلیت باد.

شهید کیست؟

شهید کیست؟ودر کجاست؟
و شهدا چه مراتب و اجری دارند؟


ولا تحسبن الذین قتلو فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون
هرگز کسانی که در راه خدا کشته شده اند را مرده مپندارید بلکه زنده اند و در نزد پروردگارشان روزی میخورند.
سوره مبارکه آل عمران آیه شریفه 169

کسی که در زمان غیبت قائم ما بر ولایت ما ثابت و استوار بماند،خداوند به او پاداش هزار شهید از شهیدان بدر و احد عطا میفرماید.
امام زین العابدین (ع)         بحار الانوار ج52ص 125

هر که در حال فراگیری علم (اعتقادات-اخلاق(تزکیه نفس و کمالات روحی)- احکام و مقدمات آنها)باشد و از دنیا برود شهید است.
پیامبر اکرم (ص)   بحار الانوار ج1ص186

قلم علما از خون شهیدان با فضیلت تر است.
ارشاد القلوب ج1ص165

رسول خدا (ص):

الا من مات علی حب آل محمد مات شهیدا
آگاه باشید هر که بر محبت آل محمد(ع) از دنیا برود،شهید از دنیا رفته است.

عوالم العلوم الامام موسی بن جعفر (ع)ص 354

برچسبها:
شهید ،شهادت ، سید جواد ذاکر، شیعیان اهل البیت، حب علی، شهیدان ،مراتب شهدا، ذاکر اهل البیت محمد رضا پروانیان(ذاکر)،

ازدواج پیغمبر اسلام و حضرت خدیجه سلام الله علیها

  ۱۰ربیع الاول سالروز ازدواج

 پیغمبر اسلام و حضرت خدیجه سلام الله علیها

ام المومنین بر شیعیان و دوستاران مبارک.

آغاز امامت مهدی فاطمه (عج)

سالروز شهادت پدر امام زمان (عج)  امام حسن عسگری(ع) بر شما تسلیت باد.

آغاز امامت مهدی منتقم (عج) بر همه شیعیان دوستان و محبین تهنیت باد.

ائمّه ى معصومین ـ علیهم السّلام ـ وسایط نیل به مطالب عالیه

ائمّه ى معصومین ـ علیهم السّلام ـ وسایط نیل به مطالب عالیه

فرمایشات آیت الله بهجت«قدّس سرّه»


اگر به آن واسطه(حضرت بقیة اللّه الاعظم ـ عجّل اللّه تعالى فرجه الشّریف } دسترسى داشتیم، در احکام فقهیه احتیاج به نظر نداشتیم، امّا اکنون که به ایشان دسترسى نداریم، در همین تعلیمات و تعلّمات حوزوى مطالبى است که نهایت ندارد.

 با این وجود، با همین چیزهایى که در دسترس ما است و با آن وسائط(حضرات ائمه معصومین ـ علیهم السّلام) به آن مطالب عالیه مى رسیم.

 البتّه نه این که به واسطه ى این علوم، غبىّ اى(نادان، احمق.) را واجب الطّاعه کنیم و عیب او را بپوشانیم و به دروغ از او تبلیغ و ترویج کنیم و امیرالمؤمنین ـ علیه السّلام ـ و واجب الطاعة را کنار بگذاریم و خانه نشین نماییم.


 

چه کنیم که معرفت به نورانیّت ائمّه ـ علیهم السّلام ـ نصیبمان گرد

چه کنیم که معرفت به نورانیّت ائمّه ـ علیهم السّلام ـ نصیبمان گردد؟


فرمایشات آیت الله بهجت«قدّس سرّه»


در آیه ى شریفه ى «ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْکِتَـبَ الَّذِینَ اصْطَفَیْنَا مِنْ عِبَادِنَا فَمِنْهُمْ ظَالِمٌ لِّنَفْسِهِى»(1)؛ (سپس کتاب را به ارث بندگان برگزیده ى خود گذاشتیم، ولى برخى از بندگان به خود ستم مى کنند.)

مراد از «مِنْهُمْ ظَالِمٌ لِّنَفْسِهِى» کسى است که معرفت ائمّه ـ علیهم السّلام ـ را نداشته باشد.
امّا این که چه کنیم که معرفت به نورانیّت ائمّه ـ علیهم السّلام ـ نصیبمان گردد بعد از نمازها بخوانیم و بخواهیم:

 «أَللّهُمَّ، عَرِّفْنِى نَفْسَکَ...»(2)

 

 


1. سوره ى فاطر، آیه ى 32.
2. مقصود خواندن دعاى زیر است: «أَللَّهُمَّ، عَرِّفْنى نَفْسَکَ، فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَکَ لَمْ أَعْرِفْ نَبِیَّکَ. أَللَّهُمَّ، عَرِّفْنى رَسوُلَکَ، فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسوُلَکَ، لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَکَ. أَللَّهُمَّ، عَرِّفْنى حُجَّتَکَ، فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَکَ، ضَلَلْتُ عَنْ دینی.»؛ (خدایا، خودت را به من بشناسان، وگرنه نخواهم توانست پیامبرت را بشناسم. بار خدایا، رسولت را به من بشناسان، وگرنه نخواهم توانست حجّتت را بشناسم. خداوندا، حجّتت را به من بشناسان، وگرنه از دینم گمراه خواهم شد.) ر.ک: اصول کافى، ج 1، ص 337؛ بحار الانوار، ج 52، ص 146؛ ج 92، ص 326.

چرا از افاضات اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ محرومیم؟

چرا از افاضات اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ محرومیم؟


فرمایشات آیت الله بهجت«قدّس سرّه»


سؤال : چرا ما باید از عترت محروم باشیم؟
آیت الله بهجت(ره): چه کسى گفته است از فیوضات آنها محرومیم. ما به اختیار محرومیم، « وَالاْءِمْتِناعُ بِالاْءِخْتیارِ لا یُنافى الاْءِخْتِیارَ. »؛ (به اختیار خود محروم بودن، با داشتن اختیار منافات ندارد.) زیرا: « هُمْ عَلى إِفاضاتِهِمُ الْحُضُورِیَّةِ بِالنِّسْبَةِ إِلى أَهْلِها »؛ (ائمّه ى اطهار ـ علیهم السّلام ـ همان فیوضات و افاضات حضورى خود را نسبت به اهل آن دارند.):
« بَلْ بِرَجآءِ حَیاتِکَ حَیِیَتْ قُلُوبُ شیعَتِکَ، وَ بِضِیاءِ نُورِکَ اهْتَدَى الطّالِبُونَ. » (1) بلکه به امید حیات تو(خطاب به امام حسین ـ علیه السّلام ـ در زیارت آن حضرت.) دل هاى شیعیانت زنده است، و به واسطه ى پرتو نور تو، طالبان رهنمون مى گردند.

هم چنین: « لَنُورُ الإِمامِ فى قُلُوبِ الْمؤْمِنینَ أَنْوَرُ مِنْ الشَّمسِ الْمُضیئَةِ بِالنَّهارِ. »(2)  قطعا نور امام در دل مؤمنان، درخشان تر از نور خورشید درخشان در روز است. منتهى دنبال کردن و طلب مى خواهد. در زمان غیبت هم عنایات و الطاف امام زمان ـ عجّل اللّه تعالى فرجه الشّریف ـ نسبت به محبان و شیعیانش زیاد دیده شده، باب لقا و حضور بالکلیة مسدود نیست، بلکه اصل روءیت جسمانى را هم نمى شود انکار کرد.

 

 

 

 

1.بحار الانوار، ج 98، ص 342؛ البلد الامین، ص 284؛ مصباح کفعمى، ص 498.

2.اصول کافى، ج 1، ص 194 و 195؛ بحار الانوار، ج 33، ص 308؛ تأویل الآیات، ص 671؛ تفسیر قمى، ج 2، ص371.