آیا قصد زیارت قبور از جمله قبر نبی اکرم جایز است؟
جواب:
احادیثى داریم که تأکید بر زیارت مطلق قبور دارد.
عَنِ النَّبیّ( ص ) : «نَهَیْتُکُمْ عَنْ زِیَارَةِ الْقُبُورِ أَلا فَزُورُوهَا» . صحیح مسلم ، ج۳ ، ص۶۵٫
جمهور
اهل سنت ، از عبارت «فَزُورُوهَا» استفاده استحباب کردهاند ولى ابن حزم
برداشت وجوب کرده است . التاج الجامع للاصول ، ج۱ ، ص۳۸۱٫
علماى
اهل سنت قصد کردن زیارت پیامبر ( ص ) را جایز دانسته و در برابر ابن تیمیه
– یعنى همان کسى که شبهه حرمت زیارت را مطرح کرد – به شدت موضع گرفتند:
-
قسطلانى مىگوید: «قول ابن تیمیّة حیث منع زیارة قبر النبی( ص ) وَهُوَ مِن
أبشع المسائل المنقولة عنه» . ارشاد السارى ، ج ۲ ، ص ۳۲۹٫
«گفتار ابن تیمیه در منع زیارت قبر رسول اللّه ( ص ) از بدترین مسائلى است که از او نقل شده است .»
-
غزالى مىگوید: «کلّ من یتبرک بمشاهدته( ص ) فیحیاته ، یتبرک بزیارته بعد
وفاته ویجوز شدّالرحال لهذا الغرض» .احیاء العلوم ، ج۱ ، ص۲۵۸ ؛ ذهبى در
استدلال به این حدیث تأمل دارد. سیر اعلام النبلاء ، ج۴ ، ص۴۸۴٫
«هرکس
پیامبر ( ص ) را در حال حیات مىدید و متبرک مىشد ، بعد از وفات ایشان نیز
با زیارت حضرت از ایشان متبرک مىشود و شدّ رحال و قصد زیارت پیامبر ( ص )
نیز جایز است.»
برچسبها:
شرک وزیارت قبور بزرگان , زیارت قبور , شبهات وهابیت در مورد زیارت اهل قبور
آیا قصد زیارت قبور از جمله قبر نبی اکرم جایز است؟
جواب:
احادیثى داریم که تأکید بر زیارت مطلق قبور دارد.
عَنِ النَّبیّ( ص ) : «نَهَیْتُکُمْ عَنْ زِیَارَةِ الْقُبُورِ أَلا فَزُورُوهَا» . صحیح مسلم ، ج۳ ، ص۶۵٫
جمهور
اهل سنت ، از عبارت «فَزُورُوهَا» استفاده استحباب کردهاند ولى ابن حزم
برداشت وجوب کرده است . التاج الجامع للاصول ، ج۱ ، ص۳۸۱٫
علماى
اهل سنت قصد کردن زیارت پیامبر ( ص ) را جایز دانسته و در برابر ابن تیمیه
– یعنى همان کسى که شبهه حرمت زیارت را مطرح کرد – به شدت موضع گرفتند:
-
قسطلانى مىگوید: «قول ابن تیمیّة حیث منع زیارة قبر النبی( ص ) وَهُوَ مِن
أبشع المسائل المنقولة عنه» . ارشاد السارى ، ج ۲ ، ص ۳۲۹٫
«گفتار ابن تیمیه در منع زیارت قبر رسول اللّه ( ص ) از بدترین مسائلى است که از او نقل شده است .»
-
غزالى مىگوید: «کلّ من یتبرک بمشاهدته( ص ) فیحیاته ، یتبرک بزیارته بعد
وفاته ویجوز شدّالرحال لهذا الغرض» .احیاء العلوم ، ج۱ ، ص۲۵۸ ؛ ذهبى در
استدلال به این حدیث تأمل دارد. سیر اعلام النبلاء ، ج۴ ، ص۴۸۴٫
«هرکس
پیامبر ( ص ) را در حال حیات مىدید و متبرک مىشد ، بعد از وفات ایشان نیز
با زیارت حضرت از ایشان متبرک مىشود و شدّ رحال و قصد زیارت پیامبر ( ص )
نیز جایز است.»
نقد از درون:
شیخ
“سلمان العوده” چهره سرشناس وهابیت عربستان سعودی اخیرا طی اظهاراتی با
تعدادی از نظرات وهابیت در مورد زیارت قبور ائمه اطهار و غیره مخالفت
ورزیده است. وی طی مقاله ای که در روزنامه عربستانی الوطن چاپ شد در این
باره مینویسند: آخرین باری که به مسجد النبی(ص) رفتم، بر سر قبر مبارک
حضرت محمد مصطفی(ص) و قبور أبوبکر و عمربن خطاب ایستادم و در نزدیکی آن
نماز خواندم. احساس بسیار خوبی به من دست داد. احساس کردم که دوباره متولد
شدم. این چهره سرشناس وهابیت در ادامه افزود: چه احساس خوبی بود. حس ویژه
ای پیدا کرده بودم. احساس کردم که حضرت جبرئیل(ع) از کنارم گذشت. آرام شدم و
آرامش خاصی بدنم را فرا گرفت.
وَمَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِیمًا --نسا - 100
سلام برادران در این ایه حدای غفور و رحیم اجازه زیارت پیامبر را تا قیامت داده است و اجر هم می دهد