معنای واژه توسل(الوسیله)
واژه شناسان توسل (وسیله ) را این چنین معنی کرده اند:
درجه، قربت، منزلت نزد خدا [ابن منظور، لسان العرب، ج 15 ، ص 301 ؛ فراهیدی، خلیل احمد، کتاب العین، ج 3، ص 1951 ؛ ابن سیده ابی الحسن علی بن اسماعیل، المحکم و المحیط الاعظم، ج 8، ص 612 ؛ محمد فخرالدین طریحی، المجمع البحرین، ج 3، ص 1935
جستن، رغبت (ابن فارس احمد، معجم المقایس اللغۀ، ج 6، ص 110)
توسل جستن شیء با رغبت (راغب اصفهانی، مفردات الفاظ القرآن، ص 523)
شیء ای که به توسط آن به غیر نزدیک شوند(جوهری، الصحاح، ج 5، ص 1841 ؛ فیومی، مصباح المنیر، ص 660)
تقرب و نزدیکی(قریشی، سید علیاکبر، قاموس القرآن، ج 5و 7،ص 218)
با توجه به معانی مختلف و مشترک توسل و وسیله،
میتوانیم در یک جمله کوتاه بگوییم: توسل این است که عملی را با شوق و رغبت برای رسیدن به قرب خدا انجام دهیم. بر این اساس، معنای اصطلاحی توسل این است که عبد چیزی یا کسی را در پیشگاه باری تعالی واسطه کند تا خداوند عالم دعای او را بپذیرد و او به مطلوب خویش برسد. به ترسیم دیگر، میتوانیم بگوییم، وسیله هر چیزی است که آدمی را به خدا نزدیک میکند. به اعمال نیک، ترک منهیات، دعا، واسطه جستن به اسمی از اسمای الهی و صفتی از اوصاف خداوندی یا مؤمن صالح، وسیله اطلاق میشود
(آلوسی، سید محمود، تفسیر روح المعانی، ج 6، ص 126 128)
بنا بر این وسیله را چنین تعریف کرده اند:
اسم لکل ما یتوصل به الی مرضاة الله من علم و عمل
رشید رضا، محمد، تفسیر القرآن الکریم(المنار)، ج 6، ص 307
لینکهای پیشنهادی:
کتاب خواندم شیعه را نابود کنم،شیعه شدم!
مقدمه ای بر بحث توسل
واژه توسل دوبار در قرآن کریم آمده است این واژه به معنای تقرب جستن، منزلت جستن و نزدیک شدن به غیر توسط چیزی، به کار رفته است. با ژرفنگری در منابع اسلامی به این نتیجه میرسیم که توسل انواع فراوانی دارد. بعضی از انواع توسل، به اتفاق همه دانشمندان اسلام جایز، بعضی از آن ممنوع و حرام و بعضی دیگر مورد اختلاف است. توسل به حق نبی، توسل به آثار نبی و توسل به دعای نبی و اولیای الهی بعد از حیات، از انواع اختلافی است. از روایات اسلامی استفاده میشود که توسل جستن به ذات نبی و آثار آن حضرت و اولیای الهی هیچ اشکالی ندارد. از زمان صدر اسلام نیز سیره صحابه، تابعین و مسلمانان همین بوده است؛ ولی در قرون بعد، افرادی از جمله ابن تیمیه این امر را ممنوع اعلام کردند که شکاف بزرگی بین مسلمانان ایجاد شد. محمد بن عبدالوهاب نیز در قرن دوازدهم آن را تشدید نمود و این مسئله باعث اختلاف میان مسلمانان شد.
«آنتون وسنین» جوان روسی است که در خانواده ای مسیحی به دنیا آمده است. وی پس از مدت ها تحقیق و مطالعه درباره مذاهب اسلامی بویژه مذهب تشیع، به این مذهب حق ایمان آورده است.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا(پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) «آنتون وسنین» در سال 1404ه برابر با 1984 م در «سیبری» روسیه متولد شد و در یک خانواده مسیحی بزرگ شد و در ماه محرم سال 1423ه برابر با 2002 م به مذهب حق شیعه ایمان آورد.
داستان شیعه شدن آنتون
آنتون درباره شیعه شدن خود می گوید: در نوجوانی به کلیسا می رفتم اما عقاید مسیحی را عقایدی عقلی نمی دیدم و گمان می کردم که قادر نیست نیازهای فطری مرا سیراب کند. سوالات عقیدتی زیادی در درونم وجود داشت که علمای مسیحی از دادن پاسخ های قانع کننده به آن ناتوان بودند.
وی ادامه می دهد: حدود سال 1421 برابر با 2001م و پس از اتمام دوران دبیرستان به مسکو رفتم و در آنجا با برخی علمای دینی از ادیان مختلف مانند یهودی و اسلامی دیدار کردم و از آنها کتاب هایی را گرفتم و به کشورم بازگشتم. پس از بازگشت به سیبری، شروع به خواندن این کتاب ها کردم . همین موقع بود که برآیم روشن شد که یهودیت مرحله مقدماتی مسیحیت، مسیحیت نیز کاملتر از یهودیت و اسلام نیز کاملتر از مسیحیت است.
این مستبصر روسی با اشاره به اسلام آوردن خود، می افزاید: کتاب های احمد دیدات و دیگر کتاب هایی را در زمینه دین اسلام مطالعه کردم تا اینکه حقانیت دین اسلام برای من اثبات شد و در سال 1422ه یعنی 2002 م اسلام آوردم.
به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ «عصام العماد» استاد دانشگاه الازهر مصر، در جمع دانشجویان شرکت کننده در ضیافت اندیشه قرآنی، دانشگاه صنعتی همدان درباره اصول و اعتقادات وهابیت افزود: مهمترین و اساسیترین اختلاف وهابیون و شیعیان بر سر امیرالمومنین (ع) است که این مساله در طول نسلهای متوالی به صورت تقلیدی ادامه مییابد، اما من با شناخت و تحقیق فراوان درباره زندگی حضرت علی(ع) تغییر عقیده داده و شیعه شدم.
وی درباره شکلگیری فرقه وهابیت اظهار کرد: من معتقدم آمریکا و انگلیس حامیان وهابیت هستند و مشکل وهابیون این است که راه خود را گم کردهاند.
عصام العماد تصریح کرد: از اشکالات دیگر وهابیون این است که اهلبیت(ع) را به هیچ عنوان قبول ندارند و اگر کسی به اهلبیت(ع) علاقه ورزد از وهابیت طرد میشود.
وی درباره رابطه با خانواده وهابی خود ادامه داد: تلاشهای فراوانی کردم که نظر آنان را نسبت به وهابییت تغییر دهم، اما متاسفانه موفق نشدم.
این وهابی شیعه شده خاطرنشان کرد: بیداری یعنی بصیرت و نگرش افراد قبل و بعد از بیداری تغییر میکند، این بیداری که در عربستان، بحرین و یمن ایجاد شده باعث به وجود آمدن همبستگی در بین جوامع آنان شده است.
عصامالعماد بزرگترین اشتباه وهابیت را تفسیر اشتباه لغات عنوان و خاطرنشان کرد: با تفسیر اشتباه میتوان قرآن را ۱۸۰ درجه تغییر داد و مشکل محمدعبدالوهاب این بود که قرآن را بر اساس لغتنامه اعراب و نه بر اساس لغتنامه قرآنی تفسیر کرد و همان اشتباهی را کرد که خوارج با تفسیر اشتباه خود از قرآن کردند.
وی ادامه داد: اعتقاد وهابیت به شرک بودن توسل به بقاع متبرکه و حرم اهل بیت(ع) اشتباه در تفسیر کلمات وهابیت است، چراکه دشمنان درصدد بودند تا برای شیعه مشکلاتی را فراهم کنند و در این زمینه وهابیون به گمراهی کشیده شده و در کتابهای خود به جای خداشناسی به قبرشناسی رسیدند تا جایی که قبل از شیعه شدنم اینقدر در مورد این مسائل با سایرین صحبت میکردیم که من زمانی متوجه شدم به سمت مشکلات روانی حرکت کرده و اعتقادات اسلامی ما در حال گرایش به قبور است.
این مستبصر یمنی الاصل تصریح کرد: در وهابیت به قرآن توجه شده، اما به عمق و مفاهیم آن توجهی نمیشود.
وی گفت: کتابی از شیخ مفید درباره اهل بیت(ع) را به من سپردند و خواستند که نقد و تحلیل محکمی را برای این کتاب و مضامین آن بنویسم و معتقد بودند با نوشتن نقد بر این کتاب شیعه نابود خواهد شد، ولی من پس از مطالعه آن شیعه شدم.
عصامالعماد بیان کرد: دلیل گرایش من به مذهب شیعه این است که شیعه از عمق اسلام برآمده است.
قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم :لو ان الریاض اقلام و البحر مداد و الجن حساب و الانس کتاب ما احصوا فضائل علی بن ابیطالب(ع)
حضرت رسول الله(ص) فرمودند:اگر درختان قلم و دریاها مرکب و جنییان حسابگر و انسان ها نویسنده شوند نمی توانند امتیازات و برتری علی بن ابیطالب(ع) را شماره کنند.
منبع:مناقب ص18طبع ایران سنه 1313 و کفایه الطالب کنجی شافعی ص 123
تهمت غلو و غالی بودن به شیعه
اشاره:
یکی از پدیده های
انحرافی که در حوزه ی اعتقادات دینی در جهان اسلام رخ داده است پدیده غلو و
ظهور غالیان است.آنان کسانی بودند که در حق پیامبر(ص)یا مولایم علی بن
ابیطالب(ع)و ائمه اهل البیت(ع)یا افراد دیگر به الوهیت ،و حلول خداوند در
آنها ، و با اتحاد خداوند با آنان قایل شده اند.طبق گزارش های تاریخی
،بیشترین غلو در جهان اسلام در مورد مولایم امام علی(ع)و در حق او صورت
گرفته است.شیخ مفید(ره)در مورد غلات گفته است:(عده ای از متظاهران به دین
اسلامنند که در حق امیر المومنین(ع) و امامان از ذریه او قایل به الوهیت و
نبوت شدند.آنان گمراه و کافرنند(امیرالمونین(ع) به قتل آنان دستور داده
استو ائمه اهل البیت(ع)آنان را کافر و خارج ازز دین دانسته اند.{1}
نشانه های غلو:
غالیان
در جهان اسلام عقایدی داشتندکه برخی از آنهابا عقاید مذاهب اسلامی همانند
بودند. ولی عقایدیکه از ویژگی های آنان بود و نشانه های غلو به شمار
میروندعبارتند از:
1)اعتقاد به الوهیت پیامبر اکرم(ص)یا مولایم امیر الومنین(ع)یا یکی از ائمه اهل البیت(ع)،یا فرد دیگری.
2)اعتقاد به اینکه تدبیر جهان به پیامبر اکرم(ص)یا امیر المونین(ع)یا ائمه اهل البیت(ع)یا افراد دیگری واگذار شده بود.
3)اعتقاد به نبوت امیر المونین(ع)یا ائمه دیگر ،یا فردی از امت اسلامی.
شیخ
مفید (ره)در مورد نشانه های غلو گفته است:(در علامت غلو همین کافی است که
فردی نشانه های مخلوق بودن را در پیشوایان معصوم(ع)نفی کند و به الوهیت
آنان قایل شود)
سلام محضر همه بازدید کنندگان عزیز
چه قدر قشنگ و زیباست واقعا هیچ مذهبی نیست که به اندازه شیعه دعاهای زیبا و پر معنا داشته باشد.
بـسْـمِ اللَّهِ الـنُّـورِ ،بـسْـمِ اللَّهِ نُـورِ الـنُّـورِ
بـسْـمِ اللَّهِ نُـــــورٌ عَـلــى نُـــورٍ ،
بـسْـمِ اللَّهِ الَّــــذى هُـــوَ مُــدَبِّــرُ الاُمُــورِ
بـسْـمِ اللَّهِ الَّــــذى خَلَقَ الـنُّـورَ مِنَ النُّورِ
اَلْـحَـمْدُ للَّهِِ الَّـذى خَلَقَ الـنُّـورَ مِنَ الـنُّــورِ
وَ اَنْـــزَلَ الـــنُّـــــورَ عَــلــىَ الـــــطُّـــــــورِ
فـى کِـتـابٍ مَسْطُـورٍ ، فى رَقٍّ مَـنْـشُـورٍ
بـِـقَـدَرٍ مَــقْــدُورٍ ، عَـلـى نَـبـِىٍّ مَـحْـبُــورٍ
اَلْـحَـمْـدُ للَّهِِ الَّــذى هُــوَ بـِالْـعِــزِّ مَـذْکُــورٌ
وَ بـِالْـفَـخْـرِ مَـشْهُـورٌ ، وَ عَـلَـى الـسَّـرَّ آءِ
وَ الــضَّــرَّ آءِ مَــشْـکُـورٌ ، وَ صَــلَّــى الـلّـهُ
عَلى سَیِّـدِنا مُـحَـمَّـدٍ وَ آلِـهِ الـطَّـاهِـریـنَ
تزویر با لباس دیانت و تقوی به میدان می آید.
تزویر سکه ای است دورو، که بر یک رویش نام خدا و بر روی دیگرش نقش ابلیس است.
عوام خدایش را می بینند و اهل معرفت ابلیسش.
و چه خون دلها خورد علی از دست این جماعت سر به سجود آیه خوان و به ظاهر متدین.
دعای کمیل قرائت شده در گلستان
شهدای اصفهان خرداد 92 با صدای سید سعید نریمانی و مهدی خیامیان آماده دریافت می باشد .
به روایت لینک:
صفویان به زور ایرانیان را شیعه کردند
امام محمد باقر(ع) می فرمایند:
مَن حَسُنَت نِیَّته، زِیدَ فِی رِزقِه
هر که خوش نیت باشد ، روزی اش افزایش می یابد.بحارالانوار، ج 75 ، ص 175
مَنْ طَلَبَ الدُّنْیا اسْتِعْفافاً عَنِ النّاسِ، وَ سَعْیاً عَلی أهْلِهِ، وَ تَعَطُّفاً عَلی جارِهِ، لَقَی اللهَ عَزَّ وَجَلَّ یَوْمَ الْقِیامَهِ وَ وَجْهُهُ مِثْلُ الْقَمَرِ لَیْلَهَ الْبَدْرِ
هرکس دنیا را به جهت یکی از این سه حالت طلب کند روز قیامت در حالتی محشور می گردد و به ملاقات خداوند متعال نایل می شود که صورتش همچون ماه شب چهارده، نورانی است:
بی نیازی از مردم، آسایش و رفاه خانواده و عائله اش، کمک و رسیدگی به همسایه اش.
وسائل الشّیعه، ج 17، ص 21، ح 5
و خضع لها کل شی ء
همه ذرات عالم هستی،همه ملائکه و موجودات زمین و آسمانها،همه کوهها و دریاها و بیابانها،همه ستارگان و کهکشانها همه آنچه در عالم ملک و ملکوت است مطیع تو هستند در برابرتو خاضع و فروتن هستند،اما من جاهل هنوز غرور دارم هنوز گردنکشی میکنم هنوز طغیان میکنم منم منم میکنم فکر میکنم برای خودم کسی هستم.
عرض سلام ،ادب و احترام
کتابی که اینبار میذارم در مورد مسئله توسل به اولیا الهی است به قلم آیت الله جعفر سبحانی
بعد از (و عظم فیما عندک رغبته)..
امشب خیلی امید دارم،خودم روسیام اما رفقایی که باشون کمیل میخونم خیلی آبرو پیش خدا دارن از نفسشون بهره میبرم....
عرض سلام و ادب و احترام محضر همه ذاکرین و مادحین اهل البیت(ع)،ان شالله خداوند بزرگ و مهربان همه ما را در راه قرآن و عترت خالص و ثابت قدم گرداند.بی شک یکی از قسمت های مهـــــــــم مداحی اجرای مراسمات دعا و خواندن زیارات وارده از اهل البیت و امامان معصوم(ع) می باشد که در این قسمت از هنر مقدس مداحی ابتدا مداح باید خود از آن دعا و زیارت سوخته باشد و ارتباط معنوی با دعا پیدا کند تا ان شالله در مستمع و مردم تاثیر بگذارد ولی در قسمت آموزش مداحی نمونه ای از گریزها برای استفاده ذاکرین و مادحین عزیز آورده شده است . اطفا نظرات سازنده خود و یا انتقادات خود را بیان کنید یا علی مدد.
برای شرکت در قرعه کشی بهترین سبک اینجا کلیک کنید
بعد از (اللهم اغفر لی الذنوب التی تحبس الدعا)
همه بدبختیم و بیچارگیم از اینجا شروع میشه در اثر کثرت گناه ،دعام حبس میشه ،بازم امیر المومنین یادم داده بگم خدا ببخش گناهایی رو که مانع استجابت دعام میشه....
لینکهای پیشنهادی در این زمینه:
نمونه سبک های قرائت شده دعای کمیل
صفویان به زور ایرانیان را شیعه کردند