بحث توسل

 مقدمه ای بر بحث توسل


 

واژه توسل دوبار در قرآن کریم آمده است این واژه به معنای تقرب جستن، منزلت جستن و نزدیک شدن به غیر توسط چیزی، به کار رفته است. با ژرفنگری در منابع اسلامی به این نتیجه میرسیم که توسل انواع فراوانی دارد. بعضی از انواع توسل، به اتفاق همه دانشمندان اسلام جایز، بعضی از آن ممنوع و حرام و بعضی دیگر مورد اختلاف است. توسل به حق نبی، توسل به آثار نبی و توسل به دعای نبی و اولیای الهی بعد از حیات، از انواع اختلافی است. از روایات اسلامی استفاده میشود که توسل جستن به ذات نبی و آثار آن حضرت و اولیای الهی هیچ اشکالی ندارد. از زمان صدر اسلام نیز سیره صحابه، تابعین و مسلمانان همین بوده است؛ ولی در قرون بعد، افرادی از جمله ابن تیمیه این امر را ممنوع اعلام کردند که شکاف بزرگی بین مسلمانان ایجاد شد. محمد بن عبدالوهاب نیز در قرن دوازدهم آن را تشدید نمود و این مسئله باعث اختلاف میان مسلمانان شد.


نظرات 1 + ارسال نظر
الهام/بوته سبز پنج‌شنبه 31 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 01:10 ق.ظ http://butehysabz.blogfa.com/

الله تعالی می فرماید:*وَلِلّهِ الأَسْمَاء الْحُسْنَى فَادْعُوهُ بِهَ:{*اعراف:۱۸۰}

«الله تعالی دارای نامهای نیکوست او را با آن نامها بخوانید.»

تشکر از شما بخاطر حضورتان
قطعا خداوند دارای اسم هایی نیکوست که ما آنها را میخوانیم ولی از شما تقاضا دارم مطالبی که تا کنون در مورد توسل منتشر شده را مطالعه کنید که ما هم غیر این نمیگوییم فقط پاسخی است به کسانی که این بحث را شرک میدانند ولی در جواب شما و برخی که مطابق آیات الهی تنها وسیله برای تقرب به سوی خداوند اسماء الهی هستند خداوند یکتا می فرماید:و لله السماء الحسنی فادعوه بها و ذرو الذین یلحدون فی اسمائه سیجزون ما کانو یعملون و برای خدا نامهای نیک است خدا را با آن نامها بخوانید .و کسانی که در اسماء خدا تحریف میکنند و بر غیر او مینهند و شریک برایش قائل میشوند رها سازید آنان به زودی جزای اعمالی را که انجام میدادند میبینند.و نیز می فرماید:و ان المساجد لله فلا تدعوا مع الله احدا سوره جن آیه 84
مقصود از دعا در مجموع این آیات مطلق دعا و خواستن نیست،بلکه دعا و ندای خاصی است که با قصد آن معنا ،مرادف با معنای عبادت می شود و آن معنای الوهیت و یا ربوبیت است به علاوه این که مجموع این آیات مربوط به بت پرستانی است که گمان میکردند بت هایشان (یا آن موجوداتی که این بتها رمز آن هاست)برخی از شئون تدبیر را مالکند.لذا برای آنها استقلال در فعل و تصرف قائل بودند پر واضح است که هر نوع تواضع برای کسی و درخواست از کسی غیر از خداوند یکتا با این اعتقاد عبادت او محسوب شده و شرک است
موفق و پیروز باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد