ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
نقد پاسخ فوق:
اولاً: شاه اسماعیل یک جوان 14 ساله بود و نمیتوان پذیرفت که وی بدون حمایت شیعیان به قدرت رسیده باشد. زیرا منطقی نیست که حامیان وی از سنیها باشند و علیه مذهب خود، شاه اسماعیل را به نفع مذهب تشیع حمایت کنند. بنابراین، در ایران آن زمان شیعیان زیادی وجود داشتهاند که صفویه به اتکای آنان توانستهاند قدرتی تشکیل دهند و در برابر عثمانی که یک امپراتوری پر قدرت مدعی سنی بود، بایستند و مقابله کنند و در نهایت حکومت تشکیل دهند.
ثانیاً: در تاریخ ثابت نشده است که صفویه با زور شمشیر شیعه را در ایران به وجود آورده باشند. البته به صورت جزیی و موردی، اهل سنت مورد آزار صفویان واقع میشدند، چنانکه شیعیان مورد آزار عثمانیها قرار میگرفتند. روشن است که عمل هر دو حکومت نادرست و غیراسلامی بوده است.
پاسخ صحیح و منطقی:
نخست باید بپذیریم که استقرار و نفوذ یک مذهب در میان یک قوم، امری نه دفعی بلکه به صورت تدریجی است. ما نباید به دنبال تاریخ خاص و معینی باشیم. به نظر میرسد از زمانی که اولین ایرانی به تشیع گرایش یافته تا زمانی که تشیع در ایران فراگیر شد و اکثریت ایرانیان را شیعیان تشکیل دادند، حدود 10 قرن به طول انجامیده باشد.
اتفاقاتی که طی 10 قرن اولیه اسلام در ایران به وقوع پیوست باعث فراگیری تشیع در ایران شد که به اجمال میتوان آنها را اینگونه مرور کرد:
1ـ 2. نخست آنکه «جناب سلمان» صحابه با وفای پیامبر و اهل بیت، فردی ایرانی و شیعی بود. در یمن نیز ایرانیانی وجود داشتند که متمایل به سمت اهل بیت بودند. یمن توسط حضرت علی (ع) و در زمان حیات رسول اکرم (ص) به اسلام ایمان آورد و اهل یمن از همان زمان با حضرت علی (ع) آشنا شدند؛ در حالی که ساحل خلیج فارس تا یمن تحت نفوذ ایران بود.
2 ـ 2. در دوره خلیفه دوم، وی تبعیضهایی بین عرب و عجم قائل شد که موجب آزردگی خاطر ایرانیان گردید. پس از کشته شدن خلیفه دوم به دست یک ایرانی، فرزند وی چند تن از ایرانیان موجود در مدینه را به قتل رساند. اما وقتی حضرت علی(ع) به حکومت رسید اعلام کرد که بین عرب و عجم تفاوتی نیست و عرب هیچ گونه فضلی بر عجم ندارد و این باعث شد تا ایرانیان به حضرت علی(ع) گرایش پیدا کنند. همچنانکه «امام زین العابدین(ع)» با خریدن و آزاد کردن تعداد زیادی از بردگان و بندگان غیر عرب، جمعیت زیادی از موالیان در مدینه ایجاد کرد که محب اهل بیت(ع) بودند.
3 ـ 2. پس از شهادت حسین بن علی(ع) ایرانیان متوجه شدند از اسلام دو قرائت وجود دارد: اسلام یزیدی و اسلام حسینی. بنی امیه با آن سابقه ظلمها و اعمال تبعیضها نمیتوانست در قلوب ایرانیان جایی داشته باشد و به صورت طبیعی ایرانیان به سوی امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) گرایش پیدا کردند و بعدها در سقوط بنی امیه بیشترین کمکها را نمودند. زیرا بنی عباس با شعار حمایت از آل محمد (ص) قیام کردند. اما بعد معلوم شد که این جریان نیز با جریان اهل بیت فاصله دارد.
4 ـ 2. در طول تاریخ، برخی از شاگردان امام جعفر صادق و سایر ائمه ـ علیهم السلام ـ در ایران حضور یافتند و به طور گسترده مکتب اهل بیت(ع) را تبلیغ کرده و ایرانیان را به مذهب آنان دعوت میکردند.
5 ـ 2. حضور حضرت امام رضا(ع) در خراسان عامل دیگری است. یکی از دلایلی که «مأمون» میخواست امام رضا(ع) را ولیعهد کند، مقابله با عربهایی بود که از برادرش «امین» حمایت میکردند. تحلیل وی این بود که با ولایت عهدی امام رضا(ع) هم ایرانیان شیعی را به سوی خود جذب خواهد کرد و هم شیعیان عرب؛ و این باعث تقویت قدرت وی و ضعف امین خواهد شد.
6 ـ 2. بسیاری از امام زادگان از ظلم «منصور دوانیقی» و دیگر خلفای ستمگر به ایران آمدند و پراکندگی آنان در سراسر ایران عامل دیگری در گسترش تشیع در ایران بود. همانطور که حضور «حضرت معصومه(س)» در قم، «حضرت شاه چراغ(ع)» در شیراز و «حضرت عبدالعظیم(ع)» در ری، از دلایل مهم روی آوری مردم ایران به سمت تشیع است.
7 ـ 2. در عصر سلاطین شیعهی آلبویه موجبات تبلیغ مکتب اهل بیت(ع) بیش از پیش فراهم شد و کتب مهم شیعی مثل تهذیب، استبصار، کافی و من لایحضره الفقیه در این زمان تألیف شد. بزرگانی چون شیخ صدوق، شیخ مفید، شیخ طوسی، سید مرتضی و سید رضی توانستند در این عصر اسلام شیعی را به مردم معرفی نمایند.
8 ـ 2. در دوره ایلخانان، حضور علامه حلی به مدت 10 سال در ایران و آزادی وی در بیان احکام و مهارت او در فقه و کلام و نیز تلاشهای «خواجه نصیر الدین طوسی» عامل دیگری در این زمینه است.
9 ـ 2. حلقه آخر این جریان تاسیس دولت صفویه و اعلام تشیع به عنوان مذهب رسمی و حضور و دعوت از علمای شیعه از سراسر جهان اسلام است. این همه سبب شد تا بالاخره در عصر صفویه پس از طی 10 قرن، اسلام شیعی در ایران گسترش یابد و به صورت یک مکتب و مذهب فراگیر در این کشور معرفی شود.
لینکهای پیشنهادی:
دیدگاه اهل البیت(ع) در مورد غلو و غالیان(تهمت غلو و غالی به شیعه)
سلام
بسیار عالی بود.
*ســـــلام*
*ســـــایـــــت خوبی دارید*
*لـــــطفا به وبـــــلاگ من هم سر بزنیـــــد*
*لـــــطفا وبـــــلاگ من را به دوســـــتان خود معـــــرفی کنـــــید*
*در وبلاگ من نرم افزار و بازی کامپیوتری، انیمیشن وفیلم، بیوگرافی بازیگر و بازیکن وخواننده،ترانه و عکس است*
*لطفا به وبلاگ من سر بزنید وچیزهایی که لازم دارید را دانلود کنید*
*لطفا نظرسنجی ما هم شرکت کنید*
*لطفا نظرهم بدهید نه هیچی نه یکی 2 تا یا 3 تا نظر ، نظر تبلیغاتی نباشه شعر باشه یا چیزی که دانلود کردید بنویسید که خوب بوده یا نه*
*نظر یادت نره*
خدا رو شکر که الان شیعه هستیم
تشکر بخاطر مطلبتون
سلام
ممنون از مطلب قشنگ و جالبتون
باز هم به ما سر بزن
سلام شما دروبلاگ آقا حسین منو متهم کردی به تحریف. من این تهمت تورا به خدا واگذار میکنم. چون برات قسم خوردم . هیچ مجبور نیستم قسم الکی بخورم وتحریف کار مانیست . شماهرطور دوست داری فکر کن نظرات شما از نظرات آقا حسین و... مهم تر نیست که نخواهم منتشر کنم. بارها از آقا حسین خواستم دوباره ارسال کند واینکارو کرده ومنم منتشرش کردم. اما برام عجیبه شمادروبلاگ من پیشنهادهای میدهید وهمچنین میگوئید : شما را مقصر نمیبینیم بلاگفا را مقصر میدانیم ولی اینجا منو متهم میکنید به تحریف واقعا که.....
عرض سلام
جواب شما در وبلاگتان داده شد.
لازم به ذکر میدانم نظر من در وبلاگ آقا حسین مربوط به قبل این ماجراست که بنده نظر علمای خودتان در رد ابن تیمیه و عبد الوهاب را آوردم و خدای بزرگ و یکتا که شریکی ندارد را گواه میگیرم که چندین مرتبه ارسال کردم و بعد از آن تاریخچه شیعیان در ایران را فرستادم که آن را نیز چندین مرتبه ارسال کردم و منتشر نشد و ما همن گفتیم سرویستان را عوض کنید و مقصر بلاگفا است پس این کامنت من در وبلاگ حسین مربوط به قبل از این است و این که در وبلاگ حسین شما را متهم به تحریف کردم این بود که شما میگفتید شما تحریف میکنید و علمایتان به خوردتان میدهند یا علی مدد موفق باشید
سوء تفاهم رفع شدالحمدالله .اما افرادی مانند جابر و لیلا جز اینکه تخم کینه و تفرقه بپاشند به شیعیان هیچ سودی نمیرسانند . من دوست دارم که افرادی چون شما خواهان بحث و گفتگوی منطقی هستید و بازهم میگویم این رفتارها واین طرز فکرها را متاسفانه کمتراین شیوه منطق را از شیعیان دیدیم و همیشه با شیوه لعن و فحش و ناسزا وارد میشوند گویی که برای بحث منطقی چیزی در بر ندارد و با این روش میخواهند که ما را از میدان دور کنند . اما بیشتر به مذهبشون لطمه وارد میکنند . ممنون وتشکر از شما . امیدوارم شماهم معذرتخواهی منو پذیرفته باشید .
من قبلا چندین مرتبه گفتم اینها را نمیشناسم چون قبلا از این افراد با نام شیعه زیاد داشته ایم که از طرف برخی از مسلمانان جو سازی میکنند و میخواهند چهره شیعه را بد نشان دهند شیوه منطق مخصوص شیعه است و برای تمام بحث ها جواب قانع کننده از قرآن و احادیث صحیح دارند و ما کسی را از میدان دور نمیکنیم فقط با روشنگری و حقایقی که برایمان ثابت شده صحبت میکنیم تا ان شالله مردم راه حق و حقیقت واقعی را پیدا کنند .سوءتفاه هم رفع شد ان شالله در بحثهای آینده قضاوت را به مخاطبین محترم واگذار میکنیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
عالی بود