در امور مادى و به بالادست خود نگاه نکنید، بلکه به پایین دست

«أُنْظُرْ إِلى مَنْ هُوَ دُونَکَ وَ لاتَنْظُرْ إِلى مَنْ هُوَ فَوْقَکَ.» به پایین دست خود نگاه کن، نه به بالا دست خود. (1)

درست است که در بعضى مادّیات و ثروتها بالاتر از تو هستند، امّا آیا عمر او، صحّت او، توسعه ى او از لحاظ اولاد و... او هم از تو بیشتر است، یا این که تو در این امور و امور دیگر از نعمتهاى ظاهرى و باطنى از او برترى؟! همه چیز را من حیث المَجموع باید نگاه کرد، خداوند علیم و حکیم همه ى بلاها را با عدل و ترازوى مساوات تقسیم کرده است.
«أَلْمَصائِبُ بِالسَّوِیَّةِ مَقْسُومَةٌ بَیْنَ الْبَرِیَّةِ.» گرفتارى ها و ابتلائات به صورت مساوى و یکسان میان مردم تقسیم شده است.(2)
هر کسى کاسه اى از ابتلائات دارد که مطابق وجود و استعداد او است و کاسه هاى اشخاص از بلایا پر شده است؛ ولى خدا همه را دوست دارد. آیا در برابر طوفانهاى حوادث، ما را در وسط دریا در کشتى رها کرده است، و یا همواره به فکر ما است؟! در توصیه هاى رسول اکرم ـ صلّى اللّه علیه وآله وسلّم ـ به ابوذر ـ رحمه اللّه ـ آمده است: «خدا همه چیز را در همه وقت مى بیند و هیچ چیز از او پوشیده نیست.»

 

1. ر.ک: بحارالانوار، ج 67، ص 173 و 318؛ ج 69، ص 42؛ ج 75، ص 198 و...

2. مستدرک الوسائل، ج 2، ص 481؛ بحارالانوار، ج 75، ص 53؛ ج 79، ص 134؛ تحف العقول، ص 214؛ الدعوات، ص 288؛ غررالحکم، ص 101.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد