آیا حضرت آدم (ع) هم به اهل البیت(ع) توسل پیدا کرده است؟!

آیا حضرت آدم (ع) هم به اهل البیت(ع) توسل پیدا کرده است؟!


منبع از کتب اهل سنت : تفسیر درالمنثور جلال الدین سیوطی    ص۳۲۳  ۳۲۴

ترجمه متن صفحه ۳۲۳ : حضرت آدم به خداوند می فرماید : پروردگارا من از تو به حق محمد و آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم می خواهم که تو پاک و منزه هستی و جز تو خدایی نیست که من به خودم ظلم کردم پس توبه مرا بپذیر همانا که تو توبه پذیر بخشنده هستی.این همان کلماتی است که خدا به حضرت آدم برای بپذیرفتن توبه او آموخته بود.
ترجمه متن صفحه ۳۲۴ : روایت است از ابن نجار که او از ابن عباس روایت می کند که گفت : من از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم پرسیدم آن کلمات کدام کلمات بودند که خداوند به حضرت آدم آموخت و توبه او را پذیرفت. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند : حضرت آدم خدا را صدا زد بحق محمد ، و علی ، و فاطمه ، و حسن ، و حسین توبه مرا بپذیر پس بعد از آن خداوند توبه حضرت آدم علیه السلام را پذیرفت.

برچسبها:

اهل سنت و توسل,توسل پیدا کردن به اهل البیت, متوسل شدن به اهل البیت,حضرت آدم و توسل به اهل البیت,اثبات توسل به اهل البیت محرم 91, توسل به امام حسین (ع) محرم 91, پاسخ به شبهات توسل به اهل البیت وهابیت

ادامه مطلب ...

آیا به غیر از خدا از کسی میتوان طلب حاجت کرد؟

آیا به غیر از خدا از کسی میتوان طلب حاجت کرد؟

سوال: آیا استغاثه و طلب حاجت از غیر خداوند جایز است؟
اگر کسى بگوید: اى محمد ، حاجت مرا روا کن و منظورش شفاعت و وساطت و دعا براى تعجیل و انجام کار باشد هیچ اشکالى به نظر نمى رسد . آیات زیادى داریم که ظاهرش صدور فعل از بنده خداست؛ { …وَارْزُقُوهُمْ فِیهَا وَاکْسُوهُمْ…} . نساء : ۵٫
{ وَمَا نَقَمُوا إِلَّا أَنْ أَغْنَاهُمْ اللَّهُ وَرَسُولُهُ…}. توبه : ۷۴٫
{ وَلَوْ أَنَّهُمْ رَضُوا مَا آتَاهُمْ اللَّهُ وَرَسُولُهُ…} . توبه : ۵۹٫
با اینکه بى نیاز کننده ، تنها خداوند است ، لیکن در این آیات ، خداوند – عزّوجلّ پیامبر و مؤمنین را نیز رازق و شریک در اغنا وبى نیازى دانسته است . علاوه اینکه ، صحابه به هنگام گرفتارى به قبر پیامبر متوسّل مى شدند.
عسقلانى مى گوید : در زمان خلافت عمر مردم گرفتار قحطى و خشکسالى شدند ، شخصى از اصحاب به قبر پیامبر متوسّل شد و گفت یا رسول اللّه اِسْتَسْقِ لِأُمَّتِکَ فَاِنَّهُمْ قَدْ هَلَکُوا …
فتح البارى ، ج۲ ، ص۴۹۵٫ و شخصیت هایى چون ابن حِبّان و ابن خُزیمه و ابوعلى خلال ، شیخ الحنابله در زمان گرفتارى به قبور اهل بیت پیامبر متوسّل مى شدند:

برچسبها:

توسل به غیر از خدا,اهل سنت و توسل , دعای توسل, پاسخ به شبهات توسل پیدا کردن


ادامه مطلب ...

آیا توسل پیدا کردن شرک است؟1

آیا توسل پیدا کردن شرک است؟

تعریف شفاعت نزد اهل لغت

خلیل بن احمد فراهیدی‌ ( متوفی ۱۵۰ ) در کتاب العین می فرماید : الشافع : الطالب لغیره ، وتقول استشفعت بفلان فتشفع لی إلیه فشفعه فی . والإسم : الشفاعة . واسم الطالب : الشفیع .
کتاب العین ج ۱ ص ۲۶۰ .

شافع یعنی کسی که از غیر خودش طلب شفاعت می کند و می گوید نزد فلان شخص واسطه و شفیع من باش . اسم مصدر ( حاصل و نتیجه مصدر ) آن شفاعت است و کسی را که طلب شفاعت می کند شفیع می نامند .

راغب اصفهانی در کتاب المفردات می گوید : الشفع : ضم الشئ إلى مثله ویقال للمشفوع شفع .

المفردات ص ۲۶۳ .

الشفع به معنای‌ ضمیمه کردن چیزی به مثل خودش است و به مشفوع گفته می شود

زَبیدی نیز در تاج العروس ج ۵ ، ص ۴۰۱ همین مطلب را می گو ید .

 

برچسبها:

توسل و زیارت, شبهات اهل سنت و وهابیت, توسل پیدا کردن به اهل البیت محرم 91, شفاعت اهل البیت, اثبات توسل, پاسخ به شبهات توسل

ادامه مطلب ...

آیا زیارت قبور پیامبر و اهل البیت شرک است؟

آیا قصد زیارت قبور از جمله قبر نبی اکرم جایز است؟
جواب:
احادیثى داریم که تأکید بر زیارت مطلق قبور دارد.
 عَنِ النَّبیّ( ص ) : «نَهَیْتُکُمْ عَنْ زِیَارَةِ الْقُبُورِ أَلا فَزُورُوهَا» . صحیح مسلم ، ج۳ ، ص۶۵٫
جمهور اهل سنت ، از عبارت «فَزُورُوهَا» استفاده استحباب کردهاند ولى ابن حزم برداشت وجوب کرده است . التاج الجامع للاصول ، ج۱ ، ص۳۸۱٫
علماى اهل سنت قصد کردن زیارت پیامبر ( ص ) را جایز دانسته و در برابر ابن تیمیه – یعنى همان کسى که شبهه حرمت زیارت را مطرح کرد – به شدت موضع گرفتند:
- قسطلانى مىگوید: «قول ابن تیمیّة حیث منع زیارة قبر النبی( ص ) وَهُوَ مِن أبشع المسائل المنقولة عنه» . ارشاد السارى ، ج ۲ ، ص ۳۲۹٫
 «گفتار ابن تیمیه در منع زیارت قبر رسول اللّه ( ص ) از بدترین مسائلى است که از او نقل شده است .»
- غزالى مىگوید: «کلّ من یتبرک بمشاهدته( ص ) فیحیاته ، یتبرک بزیارته بعد وفاته ویجوز شدّالرحال لهذا الغرض» .احیاء العلوم ، ج۱ ، ص۲۵۸ ؛ ذهبى در استدلال به این حدیث تأمل دارد. سیر اعلام النبلاء ، ج۴ ، ص۴۸۴٫
 «هرکس پیامبر ( ص ) را در حال حیات مىدید و متبرک مىشد ، بعد از وفات ایشان نیز با زیارت حضرت از ایشان متبرک مىشود و شدّ رحال و قصد زیارت پیامبر ( ص ) نیز جایز است.»
 
برچسبها:
شرک وزیارت قبور بزرگان , زیارت قبور , شبهات وهابیت در مورد زیارت اهل قبور
ادامه مطلب ...

زیارت اهل قبور...

زیارت اهل قبور...


آیا در سیره ی بزرگان و علمای اهل سنت، مواردی یافت می شود که آنان به قبور بزرگان خود توسل و تبرک جسته باشند؟
جواب:
موارد ذیل نمونه هائى هستند از این گونه موارد بسیار:
الف- تبرک به قبر و خاک قبرِ سعد بن معاذ صحابى

برچسبها:
زیارت اهل قبور, رفتن زیارت , زیارت کربلا,زیارت قبور بقیع, زیارت عاشورا، دعای اهل قبور, شبهات زیارت اهل قبور ,شبهات وهابیت در مورد زیارت اهل قبور,توسل و گریه بر اهل البیت, توسل به قبور بزرگان

ادامه مطلب ...

عشق و محبت کجاست؟!

عشق و محبت کجاست؟!

و الّذین آمنوا أشدّ حبّا للّه
(۱)

موضوع عشق-محبت،یک موضوع بسیار مهم-مفیدی است که آثار و فوائد متعددی دارد.نسل جوان یک عطش جدی نسبت به مسأله(عشق‏ و محبت)دارد.امروزه جامعه جوان ما به دنبال عشق-محبت است.اما سیمای عشق-محبت برای بسیاری مجهول است.اگر چه عاشق است،اگر چه محب است،اگر چه چیزی یا فردی به‏ عنوان محبوب اوست،لکن چهره حقیقی عشق-محبت را نمی‏شناسد،ما در این بحث به سؤالات متعددی که در موضوع عشق-محبت وجود دارد از منظر قرآن کریم پاسخ می‏گوئیم-در صدد هستیم تا راهبردهای مشخصی از مسأله عشق-محبت را به جامعه جوان خود ارائه کنیم.

*طرح سؤال

براستی عشق-محبت چیست؟آفریننده او کیست؟محبوب من چه کسی است؟معیار عشق‏ و محبت چه چیزی است؟آثار عشق-محبت کدام است؟راه‏های تحصیل عشق-محبت چگونه است؟طرق‏ افزایش محبت کدام است؟نقش محبت در تزکیه،تهذیب،رشد-کمال انسان چگونه است؟

*کیمیای محبت

عشق خاصیت کیمیا دارد.همان‏طور که کیمیا،فلزی را به فلز دیگر تبدیل می‏کند،عشق-محبت در انسان تغییر-تحول ایجاد می‏کند،در صفات-افعال انسان تغییر ایجاد می‏کند.

عشق-محبت،نیرو آفرین است-قدرت اصلاح-تربیت انسان را دارد،قدرت ایجاد تبعیت در محبوب را، داراست-زمینه فهم کلام محبوب را برای انسان مهیا می‏سازد.عشق-محبت،قوای خفته انسان را بیدار-نیروهای‏ بسته-مهار شده را آزاد می‏کند.نفس انسان را تکمیل-موجب شکوفائی استعدادهای آدمی می‏گردد.

 

«از محبت تلخ‏ها شیرین شود از محبت مس‏ها زرّین شود»(۲)

 برچسبها:

قرآن کریم ، عشق , عاشقی, عشق و محبت, عشق و محبت از نظر قرآن کریم,عاشق شدن, دوستی و دوستیابی


ادامه مطلب ...

آیا آیه اکمال در روز عرفه بر پیامبر نازل شده؟

 آیا آیه اکمال در روز عرفه بر پیامبر نازل شده؟


« الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلَامَ دِینًا » (المائده:۳)
اهل سنت معتقدند که آیه ی فوق که به آیه ی اکمال معروف است ، در روز عرفه نازل شده ؛ اما شیعیان معتقدند که این آیه در روز غدیر خم نازل شده است . در این مقاله به یک تناقض در گفتار علمای اهل سنت خواهیم پرداخت ، و نشان خواهیم داد که آن ها به طور غیر مستقیم نزول آیه در روز غدیر را اثبات نموده اند .
اهل سنت مدعی هستند آیه ی اکمال در روز عرفه یعنی روز نهم ذی الحجه سال دهم هجری نازل شده است. آن ها برای این ادعای خود ، سخنانی از برخی صحابه ی نامدار همچون عمر بن خطاب نقل کرده اند. اما شیعه بنا بر نقل هائی که هم شیعه آن را آورده و هم اهل سنت ، معتقد است که این آیه در روز غدیر خم یعنی روز هجدهم ذی الحجه سال دهم هجری و پس از معرفی حضرت علی (علیه السلام) و سایر فرزندان او به عنوان جانشینان حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله) نازل شده است. سیوطی مفسر بزرگ اهل سنت در تفسیر خویش دو حدیث از ابوسعید خدری و ابوهریره در این باره نقل کرده است :
 
” أخرج ابن مردویه وابن عساکر بسند ضعیف عن أبی سعید الخدری قال : لما نصب رسول الله صلى الله علیه و سلم علیا یوم غدیر خم فنادى له بالولایة هبط جبریل علیه بهذه الآیة ” الیوم أکملت لکم دینکم ” .
 وأخرج ابن مردویه والخطیب وابن عساکر بسند ضعیف عن أبی هریرة قال : لما کان یوم غدیر خم وهو یوم ثمانی عشر من ذی الحجة قال النبی صلى الله علیه و سلم : من کنت مولاه فعلی مولاه . فانزل الله الیوم أکملت لکم دینکم .”
( الدر المنثور – السیوطی – ج ۲ – ص ۲۵۹ )

برچسبها:
روز عرفه 91,دانلود دعای عرفه91,دعای عرفه, نزول آیه اکمال در روز عرفه, دعای عرفه امام حسین
شبهات  وهابیت، اهل سنت و روز عرفه , تفاسیر اهل سنت
ادامه مطلب ...

گریه پیامبر(ص) برای امام حسین (ع)

گریه پیامبر(ص) برای امام حسین (ع)


احمد بن حنبل در مسندش گفته است که … همراه علی می رفت وظرف آب حضرت را همراه داشت . پس وقتی به نینوا رسید در حالیکه به صفین می رفت پس صدا زد که ای ابا عبد الله در شط فرات صبر کن . گفتم این چه معنی دارد ؟ فرمودند : به نزد رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم رفتم وحال آنکه دو چشم ایشان (مانندچشمه) می جوشید . پس به من فرمودند که جیریل در کنار من ایستاد وگفت که حسین در کنار شط فرات کشته می شود . وگفت آیا می خواهی که بوی تربت وی را احساس کنی ؟ گفتم آری ، پس کفی از خاک وی را گرفته به من داد ، پس نتوانستم که جلوی اشک چشم خود را بگیرم …
… از انس نقل شده است که فرشته باران در روز ام سلمه( روزی که رسول خدا در خانه وی بودند) از رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم اجازه حضور گرفت . پس حضرت فرمودند که ای ام سلمه ، مراقب در باش که کسی بر ما وارد نشود . در این هنگام حسین علیه السلام آمد پس با اصرار وارد اتاق شد و بر پشت رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم پرید .ورسول خدا او را بوسیدند ؛ پس فرشته باران گفت: آیا او را دوست می دارید؟ حضرت فرمودند : آری ، گفت : بدرستیکه امت تو او را بعد از تو می کشند . اگر بخواهید مکان شهادت وی را به شما نشان خواهم داد . پس حضرت قبول فرمودند . پس وی حضرت را در کنار تپه ای یا خاک سرخی آورد .


برچسبها:

امام حسین(ع), مطالبی در مورد امام حسین,محرم 91,گریه بر مصائب امام حسین,پیامبر و گریه بر امام حسین محرم91

ادامه مطلب ...

شهادت امام محمد باقر(ع)

شهادت امام پنجم شیعیان حضرت محمد باقر(ع) بر همه شیعیان و محبین اهل البیت تسلیت باد