آیا زیارت قبور پیامبر و اهل البیت شرک است؟

آیا قصد زیارت قبور از جمله قبر نبی اکرم جایز است؟
جواب:
احادیثى داریم که تأکید بر زیارت مطلق قبور دارد.
 عَنِ النَّبیّ( ص ) : «نَهَیْتُکُمْ عَنْ زِیَارَةِ الْقُبُورِ أَلا فَزُورُوهَا» . صحیح مسلم ، ج۳ ، ص۶۵٫
جمهور اهل سنت ، از عبارت «فَزُورُوهَا» استفاده استحباب کردهاند ولى ابن حزم برداشت وجوب کرده است . التاج الجامع للاصول ، ج۱ ، ص۳۸۱٫
علماى اهل سنت قصد کردن زیارت پیامبر ( ص ) را جایز دانسته و در برابر ابن تیمیه – یعنى همان کسى که شبهه حرمت زیارت را مطرح کرد – به شدت موضع گرفتند:
- قسطلانى مىگوید: «قول ابن تیمیّة حیث منع زیارة قبر النبی( ص ) وَهُوَ مِن أبشع المسائل المنقولة عنه» . ارشاد السارى ، ج ۲ ، ص ۳۲۹٫
 «گفتار ابن تیمیه در منع زیارت قبر رسول اللّه ( ص ) از بدترین مسائلى است که از او نقل شده است .»
- غزالى مىگوید: «کلّ من یتبرک بمشاهدته( ص ) فیحیاته ، یتبرک بزیارته بعد وفاته ویجوز شدّالرحال لهذا الغرض» .احیاء العلوم ، ج۱ ، ص۲۵۸ ؛ ذهبى در استدلال به این حدیث تأمل دارد. سیر اعلام النبلاء ، ج۴ ، ص۴۸۴٫
 «هرکس پیامبر ( ص ) را در حال حیات مىدید و متبرک مىشد ، بعد از وفات ایشان نیز با زیارت حضرت از ایشان متبرک مىشود و شدّ رحال و قصد زیارت پیامبر ( ص ) نیز جایز است.»
 
برچسبها:
شرک وزیارت قبور بزرگان , زیارت قبور , شبهات وهابیت در مورد زیارت اهل قبور
آیا قصد زیارت قبور از جمله قبر نبی اکرم جایز است؟
جواب:
احادیثى داریم که تأکید بر زیارت مطلق قبور دارد.
 عَنِ النَّبیّ( ص ) : «نَهَیْتُکُمْ عَنْ زِیَارَةِ الْقُبُورِ أَلا فَزُورُوهَا» . صحیح مسلم ، ج۳ ، ص۶۵٫
جمهور اهل سنت ، از عبارت «فَزُورُوهَا» استفاده استحباب کردهاند ولى ابن حزم برداشت وجوب کرده است . التاج الجامع للاصول ، ج۱ ، ص۳۸۱٫
علماى اهل سنت قصد کردن زیارت پیامبر ( ص ) را جایز دانسته و در برابر ابن تیمیه – یعنى همان کسى که شبهه حرمت زیارت را مطرح کرد – به شدت موضع گرفتند:
- قسطلانى مىگوید: «قول ابن تیمیّة حیث منع زیارة قبر النبی( ص ) وَهُوَ مِن أبشع المسائل المنقولة عنه» . ارشاد السارى ، ج ۲ ، ص ۳۲۹٫
 «گفتار ابن تیمیه در منع زیارت قبر رسول اللّه ( ص ) از بدترین مسائلى است که از او نقل شده است .»
- غزالى مىگوید: «کلّ من یتبرک بمشاهدته( ص ) فیحیاته ، یتبرک بزیارته بعد وفاته ویجوز شدّالرحال لهذا الغرض» .احیاء العلوم ، ج۱ ، ص۲۵۸ ؛ ذهبى در استدلال به این حدیث تأمل دارد. سیر اعلام النبلاء ، ج۴ ، ص۴۸۴٫
 «هرکس پیامبر ( ص ) را در حال حیات مىدید و متبرک مىشد ، بعد از وفات ایشان نیز با زیارت حضرت از ایشان متبرک مىشود و شدّ رحال و قصد زیارت پیامبر ( ص ) نیز جایز است.»
 
نقد از درون:
شیخ “سلمان العوده” چهره سرشناس وهابیت عربستان سعودی اخیرا طی اظهاراتی با تعدادی از نظرات وهابیت در مورد زیارت قبور ائمه اطهار و غیره مخالفت ورزیده است. وی طی مقاله ای که در روزنامه عربستانی الوطن چاپ شد در این باره می‌نویسند: آخرین باری که به مسجد النبی(ص) رفتم، بر سر قبر مبارک حضرت محمد مصطفی(ص) و قبور أبوبکر و عمربن خطاب ایستادم و در نزدیکی آن نماز خواندم. احساس بسیار خوبی به من دست داد. احساس کردم که دوباره متولد شدم. این چهره سرشناس وهابیت در ادامه افزود: چه احساس خوبی بود. حس ویژه ای پیدا کرده بودم. احساس کردم که حضرت جبرئیل(ع) از کنارم گذشت. آرام شدم و آرامش خاصی بدنم را فرا گرفت.
نظرات 1 + ارسال نظر
محمد سه‌شنبه 12 آبان‌ماه سال 1394 ساعت 01:00 ق.ظ

وَمَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِیمًا --نسا - 100
سلام برادران در این ایه حدای غفور و رحیم اجازه زیارت پیامبر را تا قیامت داده است و اجر هم می دهد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد