هدف از ازدواج سکونت و آرامش است


 

هدف از ازدواج سکونت و آرامش است

وَ مِنْ ایاتِهِ اَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ اَنْفُسِکُمْ اَزْواجا لِتَسْکُنُوا  اِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمۀً اِنَّ فی ذلِکَ لَایاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّروُنَ :
و از  نشانه های او اینکه همسران ازجنس خودشما برای شماآفرید تا درکنارآنها آرامش یابید و در میانتان مودّت و رحمت قرار داد ، در این نشانه هایی است برای گروهی که تفکّرمیکنند. سوره روم آیه 21

آیات : نشانه ها خلَقَ : خلق کرد، آفرید اَزْواجا : همسر
تَسْکُنُوا : آرامش باطن وانس بگیرند جَعَلَ : قرار داد مَوَدَّة : دوستی
رَحْمَۀ : مهربانی یَتَفَکَّرُون : میاندیشند ، تفکر میکنند.

  
خداوند در این آیه میفرماید:{دیگر از نشانه های خدا این است که از جنس خودتان همسرانی برای شما آفرید تا در کنار آنها آرامش یابید}و از آنجا که ادامه این پیوند در میان همسران خصوصا و در میان همه انسانها عموما و در میان شما مودت و رحمت قرار » : نیاز به یک جاذبه و کشش قلبی و روحانی دارد به دنبال آن اضافه میکند داد.
جالب اینکه قرآن دراین آیه هدف ازدواج را سکونت وآرامش قرار داده است .وبا تعبیر پرمعنی{ لِتَسْکُنُوا}
مسائل بسیاری را بیان کرده است و نظیر این تعبیر در آیه 189 سوره اعراف نیز آمده است .
به راستی وجود همسران با این ویژگیها برای انسانها که مایه آرامش زندگی آنها است یکی از مواهب بزرگ الهی محسوب میشود ، این آرامش از اینجا ناشی میشود که این دو جنس مکمّل یکدیگر و مایه شکوفایی و نشاط و پرورش یکدیگر میباشند.به طوری که هریک بدون دیگری ناقص است و طبیعی است که میان یک موجود و مکمل وجود او چنین جاذبه نیرومندی وجود داشته است و همچنین این آرامش و سکوت هم از نظر جسمی است و هم از نظر روحی ، هم از جنبه فردی و هم اجتماعی .
هنگامی که انسان از مرحله تجرّد گام به مرحله زندگی میگذارد شخصیت تازهای در خود مییابد و احساس مسئولیت بیشتر میکند و این است معنی احساس آرامش در سایه ازدواج .
و اما مسأله مودت و رحمت در حقیقت ملاط و چسب مصالح ساختمانی جامعه انسانی است چراکه جامعه از فرد فرد انسانها تشکیل شده ، اگر این افراد پراکنده و آن اجزاء مختلف با هم ارتباط و پیوند پیدا کنند جامعهای به وجود نخواهدآمد.
البته خداوند آیه مودت و رحمت را میان دو همسر بیان میکند و اشاره دارد که خانواده بدون این دو اصل امکانپذیر نیست و از میان رفتن این دو پیوند و حتی ضعف و کمبود آن ، مایه هزاران بدبختی ، ناراحتی ، اضطراب در خانواده و جامعه است .

نظرات 4 + ارسال نظر
سیدعلی یکشنبه 30 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 06:04 ب.ظ http://harfeghalam.blogfa.com

سلام-داداش مثل همیشه عالی
دعا کن-یاعلی

سلام خیلی ممنون یا علی

حبیب هادی دوشنبه 31 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 11:03 ق.ظ http://wahhabinews.blogfa.com/

سلام دوست و برادر و هم سنگر عزیز
ممنون از قوبل زحمت و منتگذاری بخاطر پیام زیباتون من هم تولد امام حسن علیه السلام رو تبریک میگم خدا قوت

سلام خواهش میکنم امید داریم ب یاری امام زمان(ع) و با ظهور ایشان فرقه های دست ساز و دست نشانده از قبیل وهابیت اگر قابل هدایت نیستند ریشه کن شوند یا علی مدد یا امام حسن مجتبی(ع)

طیبه سه‌شنبه 1 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 11:13 ب.ظ http://tayebegolzar.lxb.ir

مطالب بیان شده از قران بسیار ناب و سرشار از درس زندگی هستند. تشکر

متعالی باشید

گمنام؟؟؟ پنج‌شنبه 10 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 05:54 ب.ظ http://khodayemanbeman.blogfa.com

سلام ودرود برشما
حالا خداییش شما خودت آسون گرفتی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
که اگه ساده گرفتی!!!!!!!! پس احسنت برشما
امیدوارم بیش ازپیش موفق باشید
عالیه به شرط عمل
التماس دعا

سلام
ما اصل و ریشه را داریم ولی متاسفانه عمل نمی کنیم امیدوارم مسئولان ما به جای این که به فکر خودشون باشند و دعواهای سیاسی داشته باشند به فکر جوانان عزیز باشند و خانواده ها هم موثرند ولی ما خیلی دیگه باید راه بریم چون این کارها فرهنگ سازی چنیدین ساله میخواد...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد